⭐⭐⭐⭐⭐
Fænomenale Christine Albeck Børge har hele udviklingsteorien i sin nydelige dametaske.
I forestillingen VÆGGEN på Edison er en kvinde på besøg i sin søster og svogers jagthytte, et sted langt ude i naturen – dybt inde i skoven. Og da den pæne dame fra byen elsker naturen, er hun er glad for at svogeren som investering købte jagthytten, i stedet for den bunker, han i sin frygt for atomkrig egentlig havde tænkt på. For i jagthytten kan kvinden slappe af, og nyde naturen når hun vil.
Men en dag hvor søsteren og hendes mand er kørt på indkøb i byen, og kvinden går en tur med hunden Lux, støder hun pludselig mod en usynlig mur midt skoven. En mur der på uforklarlig vis omkranser hende, og spærrer hende inde på et stort naturområde, alene med hunden, og en omstrejfende ko hun vælger at kalde Bella.
Verden er pludselig blevet frygteligt afgrænset, og de gange hun ser noget igennem væggen, er det enkelte mennesker der ligger som døde, eller grå områder og civilisation der er ved at blive overgroet af ukrudt. Men indenfor væggens afgrænsede område er naturen og livet opretholdt, og kvinden må starte forfra med at lære at leve med det hun har, det hun kan dyrke, og det hun kan lære af naturen.
”Det er efterår – jeg må sætte mit liv i system”
Forestillingen VÆGGEN, som er instrueret af Anna Balslev, er baseret på Marlen Haushofers roman af samme navn, dramatiseret af Karen-Maria Bille, og er del af BETTY UDVIKLER, hvor kunstarterne blandes. Men i modsætning til flere af Betty Nansen Teatrets store succeser, som f.eks. STOLTHED OG FORDOM, og senest I AM GOLD, er koreografien alt andet end frembrusende og frivol – i VÆGGEN holder koreografen Esther Wilkinson & co koreografien klaustrofobisk tæt på kroppen, og lader Christine Albeck Børges bevægelser emme af indespærrethed, for kun en gang i mellem at eksplodere i løbesekvenser eller følelsesudbrud.
Scenografien i VÆGGEN er ligeledes baseret på intetheden, og sceneområdet på Edison er et hvidkalket kvadrat med tilskuerne omkring sig, for hele Haushofers fortælling foregår inde i vores hjerner. Christine Albeck Børges bevægelser, mimik og udtryk får os til at mærke følelserne – og Asger Kudahls eminente lyddesign lader lydene fortælle os at det regner, at koen kælver, at hunden gør, og at skuddet falder.
VÆGGEN spiller på Betty Nansen Teatrets scene Edison fra d. 2. til d. 25. februar 2023.
Foto: Camilla Winther