Anmeldelse: STUCK // Mounia Nassangar, Platform, Art & Activism, Roskilde Festival 2024.

⭐⭐⭐⭐⭐

Tålmodighed lønner sig, så næste gang du ser nogen blive kronraget på en scene, så bliv hængende.

Den franske koreograf og danser Mounia Nassangar stod for den største overraskelse på Platform i år, hvor hendes waacking performance STUCK først fik folk til udvandre, for siden at få de tilbageblevne til at gispe efter vejret. For de moves, poses og attitudes som Nassangars dansere fremtryllede på Roskilde Festivalen, var fra en anden verden.

STUCK er et værk skabt på baggrund af Nassangars personlige erfaringer med burnout, og værket er delt op i fem passager, som meget tydeligt beskriver de forskellige trin i den uundgåelige burnout stige. Med waacking stilens karakteristiske positurer og bevægelser begynder danserne med fortællingen om at de ved der er noget på vej, men de ved bare ikke hvad der er. Dernæst at de nu ved hvad der er i vejen, men ikke kan gøre noget ved det – og derfor bare skubber det væk.

Men det er når vi rammer de sidste tre stadier i sygdommen, at gulvet for alvor rykker sig på Platform scenen. Fornægtelse. Erkendelse. Accept.

Det er her vreden kan mærkes i danserne, det er her publikum for alvor oplever waacking kulturens grundpiller, og samtidig fornemmer dansernes dybfølte forbindelse til waacking miljøet, og den streetdance stil der opstod på resterne af punking, dansen der blev skabt i de homoseksuelle klubber i Los Angeles i løbet af 1970’ernes disco-æra.

Mounia Nassangar var i sin tid STUCK – hun ville sige noget, men vidste ikke hvordan hun skulle sige det. Men det ved hun nu.

Og til de 15-20 mennesker der udvandrede under den ti minutter lange hårklipningsseance i starten af Mounia Nassangars performance – I ved selv hvem I er – forlad aldrig kamppladsen før alle våben er affyret.

Men your loss, for det var et kort øjebliks indblik i en anden verden vi andre sent glemmer.

Foto: Lau Koeller, Sceneblog.dk

SE MERE HER FRA STUCK PÅ ROSKILDE FESTIVAL 2024