Anmeldelse: STALINS DØD // Nørrebro Teater.

⭐⭐⭐⭐

Vil du holde familiefest i lighuset?

Egentlig burde vi vel ikke grine af Berias dødslister under Stalin regimet, men sidder du først i Nørrebro Teaters gode stole til STALINS DØD, er der ikke så meget andet at gøre. Om du sidder med en øl fra det lokale bryghus eller dine kærestes hånd i din, så er Nicolei Fabers iscenesættelse af The Death of Stalin – en historie der både har gået sin sejrsgang som tegneserie og spillefilm – to timers sikker underholdning.

For selv om historien på scenen lægger sig op ad de virkelige begivenheder ved Joseph Stalins død, så sørger Nicolei Faber og hans kompetente cast for at hver en detalje lige får et nøk ud i det absurde, det latterlige, det komiske. Vicki Berlin er Nikita Khrusjtjov på den fede måde, Thomas W. Gabrielson er Beria på den onde måde, og Anders Mossling er Stalins forfængelige efterfølger Malenkov på – Mosslings måde. Og det samme gælder for Mathias Flindt, Isa Marie Henningsen, Solvej Sonne Horn, Amalie Lindegård, Thomas Mørk og Anders Jebro – hele banden lægger krop og talenter til samlingen af gamle bange mænd, der panisk forsøger at få de andre fjernet før man selv bliver det.

For når Stalin ånder ud, er der ingen samlende leder længere – så hvem skal overtage efter den store leder? Hvem skal være den der sætter folk på dødslisten, i stedet for at havne der selv? Hvem skal være Sovjetunionens nye alfaderlige leder, der skal portrætteres med en lille pige med rottehaler og en græssende ko på en mark? Panikken er total.

Nicolei Faber har valgt at lade komikken gennemsyre fortællingen, og lader i samme åndedrag satiren og det farlige islæt gå lidt i baggrunden, så STALINS DØD er blevet knap så farlig eller uhyggelig som man kunne have valgt at gøre den. Det mest uhyggelige ved forestillingen STALINS DØD, er den udelukkelse fra Facebook som META i januar trak ned over Nørrebro Teaters reklamespots, da METAs algoritmer havde udpeget en medaljeslikkende Anders Jebro i uniform, som værende samfundsskadelig. DET er sgu uhyggeligt!

Men evigt aktuel er den, fortællingen om hvordan magt ved frygt avler bange mænd der gentager historien. Også i 2023.

STALINS DØD spiller på Nørrebro Teater fra d. 17. februar til d. 1. april 2023.