Anmeldelse: SORT SOL – FLADT LAND // Teatret Møllen, set på Teater V

⭐⭐⭐⭐

Med finurlige, flotte, følsomme og farverige billeder tegner Teatret Møllen et jubilæumsportræt af deres hjemegn. Kærligheden til Sønderjylland og Slesvig stråler fra scenen, og hænger ved hos publikum – lang tid efter tæppefald.

Når en ærkekøbenhavner som undertegnede ser en forestilling som Teatret Møllens SORT SOL – FLADT LAND, kan man ikke lade være med at tænke – kan det virkelig være rigtigt. Men jo mere man tænker over det, så er det jo blot et puslespil der skal lægges sammen, og præsenteres med en vis form for elegance. For SORT SOL – FLADT LAND er i virkeligheden en fin lille mosaik som dramatikerne Brian W. Hansen, Thomas C. Rønne, Henriette Katrine Lund og Amalie Munkgaard Olesen så fint har samlet sammen, og som instruktøren Rasmus Ask elegant formår at videreformidle, så selv en københavner føler den sønderjyske charme.

Med de mange små scener og musiknumre sat sammen til et portræt af Sønderjylland, bliver fiktion og fakta finurligt bragt sammen, og det fine hold af skuespillere – Nana Schwartzlose, Pete Livingstone, Connie Tronbjerg, Ole Sørensen, Marluze da Cruz, Laura Wildt og Asbjørn Hays – får de bedste betingelser for at vise deres kærlighed til egnen.

Lad dine sanser løbe i hver sin retning. Fortæl mig alt hvad du har hørt.

Og når ordene endda præsenteres i en musisk sammenhæng som i SORT SOL – FLADT LAND, med de Aarhusianske strygere Silke Kirstine Ekmann Kidholm, Benedikte Borum og Mette Dahl Kristensen / Toke Hansenius – bedre kendt som Who Killed Bambi – så er det at Sønderjylland pludselig rimer på varme og medmenneskelighed.

Nu æ klok’ ble elle.

I et sprog der ikke lægger skjul på hverken herkomst eller stolthed, står det gennemgående, men usagte, budskab klart – intet hastværk! Og igen, som københavner – hvor travlhed betragtes som et statussymbol – indrømmer jeg blankt, at det både er svært og underholdende med ord og vendinger der er ukendte udenfor Sønderjylland. Men hvis det ikke er her det burde være, hvor så?

Det skal dog straks siges, at en meget stor del af forestillingens dialog holdes på rigsdansk, så alle kan være med – selv på turné.

Opskriften på egnsretten Solæg, udfordringerne mellem egnen og resten af Danmark, grænsestridigheder og sprogforbistringer – SORT SOL – FLADT LAND kommer godt rundt om egnen og beboernes tankegang, men højest af alle råber kærlighedens stemme, der efterlader publikum med den varmeste følelse indeni. Og tak for det.

Rør ved min grænse – lad os se hvor langt vi når.

Komponisten Johannes Smed står for musikken som Who Killed Bambi leverer med forbilledlig indleven og empati, og selve idéen til SORT SOL – FLADT LAND kommer naturligvis fra Teatret Møllens teaterchef himself, Nikolaj Mineka.

Den havde selvfølgelig premiere hjemme i Haderslev, jeg så den på Teater V i Valby, men må den musiske portrætforestilling SORT SOL – FLADT LAND få et langt liv på landevejen, for det er et billede af Sønderjylland og Slesvig som hele Danmark fortjener at opleve.

Foto: Rumle Skafte

SE MERE HER OM SORT SOL – FLADT LAND