Anmeldelse: RUZALKA // Thjerza Balaj, Platform, Art & Activism, Roskilde Festival 2024

⭐⭐⭐⭐

Slavisk hedenskab og dragende mystik. Mørket på Roskilde Festival 2024 indeholdt mere end øret kunne opfatte, for hvis man var på det rette sted på det rette tidspunkt, kunne man efter midnat opleve danseren Thjerza Balaj i sin solo performance RUZALKA, opført på Platform scenen.

Den korte, men intense danseperformance som Balaj udførte i nattemørket, var indrammet af en udefinerbar undervandsscenografi skabt af net, alger og lys der brød igennem havoverfladen, og afslørede den mytiske sagnfigur som meget mere end en sød lille havfrue. Vi er langt fra danske eventyr og H.C. Andersen, og det er snarere fortællingerne om sirenerne der lokker sømænd i havsnød, hvis man skal sammenligne Ruzalka figuren med vestligt kendte sagn og historier. For Thjerza Balajs RUZALKA på Platform er midnatsfortællinger forbudt for børn, hvor den heftige danser – til techno – på ny udfordrer sit publikum med meget direkte og suggestive moves.

Når Thjerza Balajs Ruzalka først har spottet dig, og spiddet dig med sit blik, så er du som Odysseus sømænd fortabt i natten, og med ret kurs mod undergangen.

Thjerza Balaj har i adskillige år udnyttet sine evner som danser i flere forskellige sammenhænge, og ligesom hun sidste år på RF indtog rollen som overlegen Zlatan i Jules Fischers IT DOESN’T LOOK LIKE ANYTHING TO ME, så indtog hun i år rollen som den dominerende og altopslugende dæmon RUZALKA i et kort, men intenst overraskelsesangreb efter midnat.

Og da lyset blev tændt var hun væk.

Foto: Lau Koeller, Sceneblog.dk

SE MERE HER FRA RUZALKA PÅ ROSKILDE FESTIVAL 2024