Anmeldelse: Musicalen MARGRETHE // Mikkel Rønnow Musicals, på Det Kgl Teaters Gamle Scene

⭐⭐⭐⭐

Fortid og nutid mødes – der hvor farverne brydes.                     

En ung nyforelsket Margrethe danser med sin udkårne på et fransk marked. Men Margrethe løber også rundt som barn med et kalejdoskop, og forsøger på at finde ud af hvilken verden hun bor i, og først når Margrethe som gammel forklarer barnet hvad hun ser gennem spejlkikkerten, falder brikkerne på plads. For de største oplevelser er der hvor forskelligheder mødes – der hvor farverne brydes.

At skabe en musical om en nulevende dronning i Danmark er ikke nogen nem opgave, for hvem vil i en folkelig hyldest gå tæt på kongehusets sandheder og Dronning Margrethes privatliv – hvilket majestæten næppe ville bryde sig om – og omvendt, hvad ville der være interessant ved en musical, der kun viser den overflade vi kender i forvejen? Men det erfarne musicaltrekløver Thomas Høg, Lasse Aagaard og Sune Svanekier, der bl.a. står bag store succeser som Jordens Søjler og Skammerens Datter, lader sig ikke slå ud så let, og præsenterer nu – på Det Kgl Teaters Gamle Scene – Mikkel Rønnow Musicals’ store satsning Musicalen MARGRETHE.

Det er den kompetente instruktør Mads M. Nielsen der står for iscenesættelsen, og Mikkel Rønnow er selv dirigent for de 18 musikere i orkestergraven på Gamle Scene, så intet er overladt til tilfældighederne i Musicalen MARGRETHE. Rollebesætningen er på samme måde fyldt med gode sikre navne anført af Ulla Henningsen, Peter Schrøder og Xenia Lach-Nielsen, og selv ensemblet er proppet med udmærkede skuespillere og musicalperformere, så publikum har god mulighed for at opleve rigtig fine præstationer fra navne som Cassandra Lemoine, Silke Biranell, Kim Hammelsvang og Søren Bech-Madsen.

Alle har brug for noget der er større end en selv.

Musicalen MARGRETHE minder om Netflix serien The Crown om Dronning Elisabeth i opbygningen, og det er Ulla Henningsen der som den gamle dronning kigger tilbage på sit liv, og kommenterer på handlingen som forestillingen skrider frem. Margrethe bliver spillet af i alt fire forskellige skuespillere, der viser hovedpersonen som barn, ung, moden og gammel. Og både barnerollen der går på skift, og ved premieren var spillet af Lily Hanskov Aginsky, samt den unge Emilie Groth og den modne Xenia Lach-Nielsen, er alle fortræffelige i rollen som Margrethe – men det er Ulla Henningsen som den gamle dronning der tager stikket hjem, og er hele oplevelsen værd.

Det er Ulla Henningsen der holder Peter Schrøder i ørerne som sin elskede Henri, det er Henningsen der – uden egentlig at ligne Margrethe specielt meget – rammer følelser så publikum får våde øjne, og det er Ulla Henningsen der løfter skuespillet betragteligt, i en genre der ikke altid har det sceniske drama som højeste prioritet.

Musicalen MARGRETHE gæstespiller på Det Kgl Teaters Gamle Scene fra d. 22. juni til 13. august, tager derefter til Odenses ODEON under H.C. Andersen Festivals fra d 17. til d. 28. august, for til sidst at spille under Aarhus Festuge, fra d. 29. august til d. 10. september i Musikhuset Aarhus.

Foto: Camilla Winther

SE MERE HER