⭐⭐⭐⭐
Nu er det min by, din by, min by.
Når stjerneskuddet Nicolai Jørgensen som den entreprenante Mads Skjern ankommer til Korsbæk med sin lille søn Daniel i hånden, synger han fuld af gå-på-mod sin kærlighed ud til sine nye jagtmarker. For Mads Skjern er den nye generation, der tror på sig selv og fornyelsen – alt det som den konservative bankdirektør Varnæs og alle de andre bedsteborgere i den lille stationsby forsværger. Og det uundgåelige sammenstød munder da også hurtigt ud i bankdirektørens svar, der ud over at nægte Skjern et opstartslån – klinger på samme danskpop maner ud over Falkonersalen: Hvad tror han, han kan – i vores by.
Hovedtemaet i Lise Nørgaards ikoniske Tv-serie Matador slås dermed fast i første scene, når MATADOR – THE MUSICAL ruller over scenekanten til et forventningsfuldt publikum i Falkonersalen på Frederiksberg, der er første stop på One & Only Musicals’ lille Danmarksturné der også bringer musicalen til Holstebro og Vejle.
Men hvad er det egentlig, 95.000 mennesker allerede har købt billet til? Mit gæt er, at de fleste af de mange publikummer der allerede glæder sig, er kendere af Lise Nørgaards univers, for de har set Tv-serien adskillige gange, og venter nu bare på de mange oneliners som kokkepigen Lauras joviale Av min arm, og grisehandler Larsens hunde kald Det er en tysker, Kvik!
Jeg går i seng.
Og så håber jeg at de samme mennesker også er til den poppede og kommercielle One & Only Musicals stil, som Jesper Winge Leisner og Susanne Bier er blevet eksponenter for, for MATADOR – THE MUSICAL er bestemt ikke Matador. Musicalen er en letbenet musical med benspjæt, sang og dans, bygget ovenpå en ekstrakt af Lise Nørgaards oprindelige fortælling på godt og ondt.
Meget er blevet pillet ud – både scener og karakterer – men det siger næsten sig selv, at 24 afsnits tv-serie ikke kan komprimeres ned til en to timers musical uden ofre. Omvendt har Susanne Bier og Anders Thomas Jensen – med Lise Nørgaard på sidelinjen – fået skrevet et nyt manuskript, hvor mange af de klassiske scener, udtryk og karakterer får plads i musicalen, hvilket helt sikkert vil blive tiljublet landet over. Ikke mindst på grund af de flotte præstationer af Nicolai Jørgensen som Mads Skjern og Lea Thiim Harder som Ingeborg, samt en flot syngende Søren Torpegaard Lund der går lige i hjertet som den undertrykte Daniel, samt en perfekt castet Annette Heick som Elisabeth Friis og skuespilleren Marie Dalsgaard som en meget Malene Schwartz-agtig Maude Varnæs.
Det er jo det der skal til.
Historien om Mads Skjern, der først er den unge entreprenante iværksætter der kan charmere både grisehandleren og hans datter Ingeborg, og siden viser sig som nådesløs og ufølsom egoist, for til sidst at indse, at uden familien og kærligheden er succes ingenting værd – er en super flot fortælling fra Lise Nørgaards side. Vi elskede den i Matador, og den lever stadig i MATADOR – THE MUSICAL, hvor Nicolai Jørgensen kan rumme det hele. Ikke mindst fordi han har en ubetinget musicalstjerne ved sin side – Lea Thiim Harder – som her har fået den hovedrolle hun har fortjent så længe. I Korsbæk dramaet folder Lea Thiim Harder både sit dramatiske og sit vokale talent ud til fulde, og virker i forestillingen – i mere end en forstand – som både det bundsolide anker og den lysende stjerne der altid er behov for i en musical med så stort et ensemble.
Det er Frede Guldbrandsen der har instrueret uden de store udsving eller forsøg på et selvstændigt præg på manuskriptet, og musikken er nyskrevet af Burhan G og Lise Cabble, og må betegnes som solid pop. Men om det passer til Korsbæk fortællingen kan diskuteres. Jeg var til premieren med en fra den yngre generation der rent faktisk ikke havde set Matador på TV, og hun nød showet, og da jeg heller ikke ikke har nogen tanker i retning af helligbrøde, så lænede jeg mig også bare tilbage og lyttede til poppen i musicalen, der absolut swingede adskillige gange.
Scenografien af Benjamin la Cour er ikke nogen stor åbenbarelse, den ligner meget tidligere produktioner fra samme hånd, men rammen med Ahorn blade og ellers filmprojektioner på bagvæggen virker fint, og er nok ret ideel til turné, hvilket selvfølgelig er reelt nok som præmis.
Summa summarum, og nok ingen overraskelse, MATADOR – THE MUSICAL er bestemt ikke Matador, men til gengæld to timers let underholdning med adskillige gode præstationer, og en masse små gensyn med udvalgte bidder af gode minder.
MATADOR – THE MUSICAL spiller I Falkonersalen d. 15/2 – 13/4, og tager derefter på turné i Holstebro og Vejle.
Foto: Miklos Szabo