Anmeldelse: IDIOTEN // Republique, Østerbro Teater

⭐⭐⭐⭐

Ellaha Lacks tavse skrig hænger stadig ved.

Mens Elliot Crosset Hove som en bange og hæmmet Fyrst Myshkin kommer snigende op på scenen, står Ellaha Lack i et frosset skrig bagest på scenen, som den unge feterede Nastasia. Men kun i undertøj, bag en lydtæt væg af glas.

Jeg er her nu læser Myshkin op, af det manuskript der ligger på gulvet foran scenografien. Han ryster, kroppen er helt kold. Jeg har været bortrejst kan man sige. Jeg ved hvor jeg skal hen.

Men ved den hæmmede Myshkin i Dostojevskijs IDIOTEN egentlig hvor han skal hen? Og hvad der vil møde ham i det selskab af tilsyneladende feststemte mennesker, der i en rus af selvdestruktive tanker kaster sig hedonisk ud i excesser, hvor deres fællesnævner – depressionen – lurer i hvert et udsagn og hver en handling der foretages i det fornemme hjem.

Dostojevskijs IDIOTEN er på Teater Republique blevet taget under kærlig behandling af instruktør Liv Helm og dramatiker Tom Silkeberg, og i scenograferne Ida Grarup og Simone Bartholins tætpakkede junglescenografi af en russisk dagligstue, med tunge Chesterfield møbler omkranset af vildttrofæer og geværer – samt et tapet af vildtvoksende gevækster – bliver Dostojevskijs roman om muligt endnu mere kompleks i sin fortælling om det uperfekte menneske. For IDIOTEN er ikke bare fortællingen der insisterer på neutralitet fra forfatterens side, den viser også tilskueren hvordan vi selv er hurtige til at dømme, og hvordan der ikke findes svar på alt.

I hvert øjeblik kan der ske ingenting.

Elliot Crosset Hove er som den hæmmede og barnlige Myshkin perfekt som IDIOTEN, der med knuget sind – men uden bagtanker – forsøger på at finde hoved og hale i både kærlighed og had, fortid og fremtid. Og overfor modpolen, Ellaha Lacks frigjorte, men misbrugte og skadede Nastasia, indkapsler Liv Helm med Myshkins forknythed Dostojevskijs dilemma, for hvordan skal man dømme ud fra det virvar af små og store katastrofer som lurer under overfladen i IDIOTEN.

I dramatiker Tom Silkebergs Republique-versionerede udgave af romanen er persongalleriet skåret ned fra de oprindelige 20 karakterer til bare fem. Men med hovedpersonerne Myshkin og Nastasia, samt Christoffer Hvidberg Rønje som Rogozhin – en russisk Gulddreng der forsøger at købe sig til Nastasias gunst, Ida Cæcilie Rasmussen som Aglaya, den unge lunefulde kvinde der agerer værtinde i forældrenes fravær, og Tue Skovdahl Lunding som Ippolit, en tuberkuloseramt ven af huset med kunstnerisk sind og akavede indskydelser, er Dostojevskijs episke værk i gode hænder. For Silkeberg og Helm har fanget det virvar af uskyldig søgen, opstyltet stolthed, undertrykt liderlighed og bagvedliggende vold der præger IDIOTEN i al sin vælde – og nu kun på små to timer.

IDIOTEN spilles på Østerbro Teaters scene Republique d. 11/1 – 17/2 2024.

Foto: Sara Galbiati

SE MERE HER