⭐⭐⭐⭐
Jakob la Cour Studio er tæt på det perfekte Virtual Reality univers i HYBRID SENSATION, hvor deltagerne – dem vi i gamle dage kaldte publikum – nu ikke længere bare sidder stille og modtager Visuals gennem deres VR head sets, men nu både kan flytte og røre ved virtuelle objekter.
Men der mangler noget.
I HYBRID SENSATIONs smukke verden af farver og former, hvor skuespiller Iza Mortag Freund tager imod os som værtinden Liminator, svæver der utallige objekter rundt i luften. Objekter vi deltagere kan sætte sammen, lege med, smide til hinanden, eller måske stable som et babelstårn til en ny verden – en verden hvis sprog vi endnu ikke helt forstår.
Liminator, den sfæriske guide der i levende live bliver vores indgang til den virtuelle verden, har på vejen til VR-verdenen vist os krystaller, net, bolde og andet fra den virkelige verden. Alt sammen ting, som vi efter vi har fået vores udstyr på, nu kan se i virtuel form i luften foran os. Liminator viser os hvordan vi gebærder os i den nye verden, så nu er det op til os, hver især at finde sin plads i hierarkiet. Hvem tør først gribe ud efter en krystal? Hvem vil samarbejde? Hvem er selvisk og vil forsøge at samle flest mulige objekter? Hvad sker der hvis man sætter objekterne sammen? Og kan man egentlig røre ved noget der kun er virtuelt? Kan man røre ved de andre i VR-universet, eller er de udenfor rækkevidde? Og hvad er der egentlig i de glas man efter VR-oplevelsen får tilbudt af Liminator?
Jakob la Cour Studios HYBRID SENSATION er sindssygt flot produceret, med tanke på at de som K:Selekt forestilling sammenlagt kun har haft en måned til rådighed på Lille Scene i Skuespilhuset. Men Jakob la Cour er også en af Danmarks førende indenfor udviklingen af VR i scenekunsten, så vi er mange der også forventer en del, når der sættes noget nyt op fra Jakobs side. Ikke mindst Statens Kunstfond, der i september offentliggjorde at Jakob la Cour Studio har fået 3.6 mio. kr over de næste tre år, til udvikling og eksekvering af projektet NORDIC HYBRID, en nordisk online hybridscene – samtidig med produktionen af MORPHIC REALITIES – en trilogi, der ”med interaktive teknologier udforsker det biosfæriske, teknosfæriske og astrosfæriske”.
Sceneblog har fulgt VR udviklingen indenfor scenekunsten i adskillige år nu – og den vildt dygtige Jakob la Cour i lige så lang tid – og har dermed oplevet de fleste af de spændende produktioner la Cour er involveret i, og jeg mener klart at der konstant bliver lagt til, hvad den tekniske formåen angår. Men den rent scenekunstneriske udvikling – den savner jeg efterhånden mere og mere. HYBRID SENSATION er som sagt vildt smukt produceret, VR-verdenen funker næsten perfekt, og skuespiller Iza Mortag Freund er drømmeagtigt skøn med sit sfæriske udtryk som guide og mentor for usikre gæster, men jeg savner historien, dramaturgien, fortællingen du tager med dig hjem.
Tiden er kommet til næste trin. Arbejd endelig stadig videre med det rent tekniske, der er selvfølgelig altid små glitches der kan fjernes, men I er så gode nu, at I må og skal intensivere rejsen mod det reelt scenekunstneriske produkt – en forestilling hvor VR bruges aktivt i det immersive værk, men også en forestilling med en ide, en tanke, en fortælling med noget på hjerte.
Og bare et gæt: Det tror jeg også Statens Kunstfond vil sætte pris på.
Men misforstå mig ikke – her og nu er Jakob la Cour Studios HYBRID SENSATION en vild, smuk og drømmeagtig oplevelse, der helt sikkert kommer til at feje benene væk under alle der oplever Virtual Reality på højt niveau for første gang.
HYBRID SENSATION spiller i regi af K:Selekt ordningen i Skuespilhuset d. 30/10-4/11 2023.
Foto/VR image: Jakob la Cour