Anmeldelse: HUNDELIV // OPE-N, på Teater FÅR302

⭐⭐⭐⭐

Det ubærlige, det tabubelagte, det undertrykte, og den bekvemmeligt bortgemte ensomhed. HUNDELIV er fortællingen om et voldeligt hjem, og når Louise Beck og det altid grænsesøgende operaværksted OPE-N udfolder historien om et voldsramt barn og hendes eneste ven – hendes hund –  i en hyggelig lejlighed på 1. sal, midt i København, så sniger virkeligheden, ensomheden og smerten sig tættere på end du forventer.

For selv om Louise Becks fortælling kommer til orde gennem en 12-årig thaiboksers determinerede og præcise slagserier, samt et uhyggeligt veltempereret akkordeon, svunget af maestro Andreas Borregaard, så er det som om fortællingen lister sig ind under huden på dig.

Og da vi til premieren sidder i Teater FÅR302s legendarisk diminutive scenerum, som til HUNDELIV er genetableret som hyggelig lejlighed med sofaer og siddepuder, trækker du automatisk fødderne til dig for ikke at blive indblandet.

Hvert eneste jord- og luftpartikel er mættet med dig

Det er selvfølgelig den 12-årige Sophia Heide Hertzum der stjæler vores hjerter når hun skiftevis leger med sine små legetøjshunde, læser op af små gule beskeder fra virkelighedens voldsramte børn, eller med sine indlærte thaibokseslag fylder luften med indestængt aggression. Og det er Andreas Borregaard der i en koreografi af Tim Matiakis virker som en mindst tre meter høj og uendeligt farlig identitet i rummet, hvor han som performer i den kantede koreografi bevæger sig rundt som alt det der fylder i pigens hoved. På godt og ondt.

Men det er også maestro Borregaard der lader sit akkordeon afsløre brutaliteten, som komponist Kirstine Fogh Vindelev folder ud gennem instrumentets toner og lyde. Og det er ikke kun de fine toner i mol og dur der spreder uhyggen i det intime scenerum, de susende lyde der lyder når Borregaard trækker luft ind i sit instrument, er også både skræmmende og intimiderende.

Fra hvilket dyr stammer de tamme hunde?

Dramaturg Astrid Hansen holder stramt sammen på fortællingen, så de nervøse gæster i rummet ikke får mulighed for smutte – hverken fysisk eller mentalt – men det er Kirstine Fogh Vindelevs intense lydbillede, sammen med Tim Matiakis’ kantede koreografi, der sætter tempoet i Louise Becks insisterende iscenesættelse af ensomhed i HUNDELIV.

OPE-Ns forestilling HUNDELIV spiller på Teater FÅR302 fra d. 29. april til d. 3. maj, og igen på Copenhagen Opera Festival i august 2025.

Foto: Søren Meisner

SE MERE HER OM HUNDELIV PÅ TEATER FÅR302

SE MERE HER OM HUNDELIV & OPE-N