Anmeldelse: HAIR // Østre Gasværk, Østerbro Teater

⭐⭐⭐⭐

LSD-trips, fri sex, black power, nej til krig, og stjernernes indflydelse på billetsalget. Ikoniske hippier indtager Østre Gasværk med HAIR.

Da musicalen HAIR spillede på Broadway i 1968, blev astrologerne konsulteret flittigt, og premieren blev lagt mens stjernerne stod helt rigtigt – så billetsalget ville boome. Om Søren Møller & co på Østre Gasværk har de samme rådgivere vides ikke, men blandingen af ung frihedstrang, flotte dansescener og de legendariske peace, love and understanding sange, skal nok sørge for at Østre Gasværk bliver fyldt.

Det er et ungt cast som bliver smidt for løverne i gasværket, men hvis man ikke skal give de unge chancen, med en musical om oprør og modstand mod det etablerede, hvornår skulle man så? Og med den tidligere Fredericia Teater direktør nu i front på Østre Gasværk, er det også helt naturligt at otte ud af de 20 medvirkende er udklækket på Musicalakademiet i Fredericia. Chefen ved hvad de kan, og viser dem tilliden i den store opsætning.

Historien i musicalen HAIR er kort fortalt en klassisk fortælling fra ungdomsoprøret i slut 60’erne, under Vietnam-krigen, hvor den unge clean cut fyr fra landet – Claude Bukowski – møder de flippede hippier i storbyen. Hippierne mener alle bør brænde sine militære indkaldelsespapirer – og i øvrigt bare danse, ryge, drikke og bolle på kryds og tværs – så de forsøger at overbevise Claude om at gøre det samme. Og lige så klassisk, forelsker den korthårede Claude sig selvfølgelig i de langhårede blomsterbørn, og er pludselig midt i en eksistentiel krise. Pligtopfyldende soldat, æren, og det amerikanske flag? – eller det frie liv, det lange hår, og de smukke blomsterbørn i parken?

Let the sunshine in”

Hvem der ender i seng med hvem, hvem der ryger den største joint, og hvem der overlever skal ikke afsløres her, men den flippede, og musikalsk set fremragende forestilling, er og bliver en fed fortælling, du mindst skal se én gang i dit liv.

Instruktør og koreograf Lynne Kurdziel Formato har fuld fokus på det unge ensemble, og selv om der af og til mangler de sidste 10-15% for at sangene lever op til deres forgængeres historiske versioner, så performer størstedelen af ensemblet storartet. Og med et lineup med performere som Sara Östberg Diakité, Christoffer Lund Skov og Saba Lykke Oehlenschlæger i front, så er man sikker på vellyd.

Og helt i top er Anders Bilberg som mormonen Margaret Mead, der sammen med sin mand Hugo bliver så fascineret af de unges livsstil, at trangen til at smide kjolen ikke kan modstås. Bilberg, også kendt som drag queen Betty Bitchslap, er for vild, og uden tvivl et stort forbillede for mange.

Scenografien i den nyrenoverede kuppel er Kim Witzels, og sammen med lyddesignerne Tim Høyer og Morten Frank, lysdesignerne Brian Njie og Jeppe Lawaetz, samt ikke mindst videodesigneren Thomas Agerholm, er Østre Gasværk blevet et stort LSD-trip med planeter, stjerner og krigstraumer i Claudes hjerne. Imponerende.

HAIR spiller på Østre Gasværk i København d. 23. februar – 23. april, hvorefter den spiller i Musikhuset Aarhus d. 11. – 21. maj 2023.

Foto: Søren Malmose

SE MERE HER FRA ØSTRE GASVÆRK

– OG HER OM ØSTRE GASVÆRKS TEATERMENU SUNSHINE

SE MERE HER FRA MUSIKHUSET AARHUS