⭐⭐⭐⭐⭐
Den Kongelige Ballet præsenterer sæsonens GIANT STEPS med undertitlen Fra Broadway til klassisk ballet, og da det er koreografen Jerome Robbins’ værker der bliver vist på Gamle Scene, er det også nok en ret præcis beskrivelse af hvad de tre udvalgte balletter rummer. For amerikanske Jerome Robbins var om nogen en overraskelsernes mand, der ud over selv at være danser og koreograf, også arbejdede med film og teater, og var, som ægte New Yorker – a real showman.
Denne sæsons GIANT STEPS præsenterer tre meget forskellige værker, om end de er skabt af samme mand. Først den frække og løsslupne Fancy Free, med musik af Leonard Bernstein, så den stringente og til tider urovækkende Glass Pieces, med musik af Philip Glass, og til sidst den helt igennem smukke og poetiske De fire årstider, med musik af Guiseppe Verdi. Og netop poesien fra De fire årstider strømmer ud af billedet som står øverst her i artiklen. Vi er startet bagfra i rækkefølgen, men det bliver ikke mere klassisk og smukt end Emerson Moose og Astrid Elbo i de gule farver, som repræsenterer sommeren i De fire årstider.
Alle koreografierne er på hver deres måde gennemførte, og bliver i hænderne på Den Kongelige Ballet upåklageligt danset, men jeg er overbevist om alle i salen kan pege på netop det værk, de synes er bedst. For de tre værker af Jerome Robbins er som fra tre forskellige verdener, tre forskellige tider.
Philip Glass’ musik er kendt for sin skarphed, og Robbins koreografi i storbydramaet Glass Pieces er på sin helt egen måde mindst lige så skarp, om end humoren presser sig på, når man nærstuderer detaljerne i trinnene. Uforskammet kan man næsten kalde det, når corps de ballet i baggrunden, op mod den blåkolde bagvæg, udfører Robbins’ minimalistiske og synkrone trinsekvenser så ydmygt, stille og perfekt, at de næsten stjæler billedet fra Ji Min Hong og Gregory Deans flotte pas de deux i forgrunden. Elegant turneret storbykommentar af Jerome Robbins.
Og så tilbage til start, hvor undertegnedes yndlingsværk Fancy Free får lov til at indlede aftenen.
Fancy Free er inspireret af et svulstigt maleri fra 1934 af Paul Cadmus, The Fleet’s In!, hvor sømænd på landlov blander sig med damerne i parken. Og lige så overdrevent som Cadmus fremstillede erotikken hos sømændene – i en stil hvor kombinationen af erotik og samfundskritik ofte kaldtes for Magisk realisme – lige så overdrevent, og magisk, lader Jerome Robbins koreografien i Fancy Free male både herrer og damer ud i excesser, så fortællingen om mand møder kvinde skæres ud i pap. På samme måde er Oliver Smiths lækre café scenografi som et maleri af Edward Hopper, fyldt med vinkler og overdrivelser der fremmer forståelsen.
Fancy Free – med musik af Leonard Bernstein – er og bliver et af mine yndlingsværker fra Jerome Robbins’ hånd, og med den forrygende besætning på premieredagen, med Tobias Preatorius, Jón Axel Fransson og Sebastian Pico Haynes som de tre kåde sømænd, bliver det ikke bedre.
Tre store værker af Jerome Robbins – GIANT STEPS i sæson 22/23 er i sandhed en samling af gigantiske trin.
GIANT STEPS kan opleves på Gamle Scene, på udvalgte dage ml. d. 4.-23. marts 2023.
Foto: Henrik Stenberg