Anmeldelse: KEND DIG SELV // Nolands, i KoncertKirken og på turné i kulturhuse, gymnasier og biblioteker.

Mohamed Ali Osman og Boaz Barkans Nolands har med KEND DIG SELV skabt et fint lille, men insisterende værk om os alle sammen, i en verden fuld af ofte overset internaliseret racisme og islamofobi. Og hvis du nu tænker, det har da ikke noget med mig at gøre, så er du lige præcis målgruppen – for så er du, ligesom så mange andre af os, ikke helt klar over hvor ondt det gør at være udskammet, ringeagtet eller omklamret af alle de forkerte grunde.

KEND DIG SELV har skuespilleren Mohamed Ali Osman på scenen, og Boaz Barkan bag pulten, når den både morsomme og spiddende forestilling ruller sig ud. Og Mohamed Ali Osman ruller sig virkelig ud, når han ikke uden bagtanker både portrætterer den omklamrende og åh så forstående skolelærer, den kommunale integrationsmedarbejder, der ikke forstår hvorfor hvide idéer ikke bare kan overtages af alle, eller den frustrerede indvandrer der i talen til Danmark, efter mange år i landet til sidst råber; Hvorfor er det du ikke kender mig?!

Samarbejdet mellem de to kunstnere har gjort forestillingen nuanceret, om end man skal forberede sig på en ikke uvæsentlig stor portion af indestængt harme, som Boaz Barkan og Mohamed Ali Osman får videreformidlet til sit publikum. Men både kendskab til religioner og fortællinger fra det virkelige liv formidles med hjælp fra publikum med både brod og humor, og selv om det var en fuld sal af 3. g’ere fra det lokale gymnasium, der levede sig 100% ind i KEND DIG SELV da undertegnede så forestillingen, er den lige så meget for et voksent og interesseret publikum.

Nogle gange må man råbe højt når man vil høres. Og Boaz Barkan og Mohamed Ali Osman råber meget højt.

KEND DIG SELV spiller i KoncertKirken på Blågårds Plads 2. – 5. marts 2023 og tager derefter på turné til kulturhuse, gymnasier og biblioteker.

SE MERE HER OM KEND DIG SELV