⭐⭐⭐⭐⭐⭐
Seit Beginn dieses Planeten, hat sich der Himmel niemals wiederholt.
At fortolke og formidle en kompleks kunstners oeuvre på kun 80 minutter, burde ikke være muligt. Men når Blixa Bargelds karakteristiske stemme tegner tanker med ord, eller Nils Frahms musik og vokalensemblet IKI toner frem som en integreret del af scenebilledet – der i sin projicerede og overvældende form viser kunstneren Carl Fredrik Hills værker fra en anden verden – så ved man at det er Hotel Pro Forma der er i huset.
I fredags havde Hotel Pro Formas storslåede sceneværk FLAMMENWERFER urpremiere i Malmö Live Concert Hall, og værket – der på ingen måde foregiver at være et komplet billede af Carl Fredrik Hills kunst – er et knugende og intenst portræt af kunstnerens psyke, med fokus på hans værker fra 1878, hvor Hill blev erklæret uhelbredelig sindssyg, til hans død i 1911.
Da Hill i 1878 således vendte hjem fra Paris for at blive plejet i sit barndomshjem i Sverige, gik hans billeder fra at være lyse og harmoniske landskabsmalerier, til en lind strøm af dramatiske tegninger og pasteller i stærke farver, oftest fantasifulde og aparte, med deforme skikkelser og dommedagsagtigt truende landskaber. Og det er denne sene periode der ligger til grund for Hotel Pro Formas musikdramatiske portræt.
A neurological disorder with no cause.
Det er Kirsten Dehlholm og Marie Dahl der står for både dramaturgi og instruktion i FLAMMENWERFER, og Einstürzende Neubauten ikonet Blixa Bargeld samt den tyske komponist Nils Frahm der har komponeret musikken. Tonerne, der i hænderne på den uforlignelige Blixa Bargeld og det nordiske vokalensemble IKI smelter sammen med Carl Fredrik Hills dramatiske værker på scenen, har fået tilføjet tekst og vokalarrangementer af Marie Dahl, der i små kapitler forsøger at give et indblik i Hills tilstand i de sidste år af hans liv.
Anxiety, schizophrenia, erotomania, paranoia, megalomania.
Det overvældende ved Hotel Pro Formas komplekse forestilling FLAMMENWERFER, er den måde hvorpå publikum bliver præsenteret for Carl Fredrik Hills kunst i billeder, samtidig med IKI og Bargelds stemmer holder os fanget, og uden at forvirre billedet af Hills værker. For Hotel Pro Formas arbejdsform, hvor Kirsten Dehlholm gennem mange år har udvalgt og samarbejdet med de samme personer, er unik.
Arbejdsformen skaber et trygt rum for eksperimenter, men viser også gennem gensidig respekt, at intet bliver gennemført hvis det ikke passer sammen med ideerne hos de andre på holdet, som kun rummer formidable kunstnere og håndværkere. Så når vi i FLAMMENWERFER f.eks. ser vokalensemblets kjoler lyse op mellem to lag scenetæpper med projicioner, så er det et unikt samarbejde mellem Danmarks vigtigste lysdesigner Jesper Kongshaug, professor og modedesigner Henrik Vibskov der har designet kjolerne, og den fantastiske rising star, videodesigneren Magnus Pind.
Geh weiter, halber Mensch.
Scenerne i FLAMMENWERFER, som f.eks. den med Hills billede The Last Human Beings, skaber både indsigt i Hills kunst, samt tilføjer nye dimensioner til kunstnerens oeuvre. For netop Hotel Pro Formas kollektivt arbejdende specialister, formår at tilføje Hills værker nyt lys, uden at forvrænge kunstnerens originale værk.
Henrik Vibskov har således til kjolerne valgt en glans og tone der tager forskelligt imod Jesper Kongshaugs vekslende farvede lys – og retning – alt efter hvor vi er i scenerne, og Magnus Pinds video projicioner skaber smukke silhuetter, helt uden at genere Hills malerier på bagvæggen. Præcis som dogmet lyder i Hotel Pro Formas smukke produktion.
Asger Jorn tilføjede ofte motiver på banale bondemalerier, og kaldte det modifikationer, men Hotel Pro Forma er tro mod originalerne, og tilføjer stemninger, dimensioner og nye værker til Carl Fredrik Hills kunst, uden hverken at forvrænge de originale værker eller nedgøre den svenske kunstner.
The clouds don’t make mistakes.
Vokalensemblet IKI består i denne forestilling af Johanna Sulkunen, Guro Tveitnes, Kamilla Kovacs, Randi Pontoppidan og Jullie Hjetland, og deres rolle i Kirsten Dehlholm og Marie Dahls smukke tableauer kan ikke overvurderes – deres eksperimenterende tilgang til stemmer, lyde og improvisation passer perfekt op imod Hotel Pro Formas perfektionistiske tilgang til kunsten.
Den musikdramatiske forestilling FLAMMENWERFER er med Bargelds og Frahms musik – og Marie Dahls tekster – samt Blixa Bargeld og vokalensemblet IKIs fremragende sceniske præstationer, blevet endnu et mesterværk fra scenekunstlaboratoriet Hotel Pro Formas side.
FLAMMENWERFER, der er skabt i samproduktion med Malmö Live og i samarbejde med Malmö Konstmuseum, opføres på Malmö Live Concert Hall d. 8-9/3, i Musikhuset Aarhus d. 30-31/8, samt på Det Kongelige Teaters Gamle Scene i København d. 26-27-28/9, 2024.
Foto: Emma Larsson