⭐⭐⭐⭐⭐
Det gav lige et gib i undertegnede da væsenet drejede hovedet, og gennem sine gyldne beskyttelsesbriller kiggede min vej. Men det var danseren Ruth Rebekka Hansen der skulle hjælpes for at finde ind i sit akvarium, ikke os blandt publikum – vi kunne blot holde vejret, og lade komponist Lauge Heebølls elektroniske toner fylde det opståede rum på Platform, hjemstavnen for Art & Activism performances på Roskilde Festival 2024.
Og netop fordi Jude Bennet, Head of Art & Activism på RF, i år har trådt på speederen, og udvidet feltet af performative værker på festivalen – der jo ellers er verdenskendt som musikfestival – så kan vi på Sceneblog jo ikke holde os væk. Sceneblog har kort sagt crowdsurfet fra den ene performance til den anden, og i den næste uges tid vil du derfor kunne finde anmeldelser af performances af bl.a. Cassie Augusta Jørgensen, Anansi’s Web, Mounia Nassangar og Thjerza Balaj.
Jude Bennett byder velkommen til Art & Activism.
RF var i år – ud over sit sædvanligt storslåede udbud af musik fra nær og fjern – pakket med kunst i alle afarter, samt både talks og aktivisme der kan få de fleste til at miste pusten. Et program hvor debattøren Emma Holten, komikeren Nina Rask, samt kvinderettighedsforskeren Hillary Margolis og den dansk/palæstinensisk/jordanske kunstner Banaan Al-Nasser bør fremhæves, men jo desværre ikke havde performances med i kufferten, og derfor heller ikke vil blive anmeldt her på sitet. Sceneblog er jo trods alt et scenekunst website.
Det vil rendyrket aktivisme derimod, hvis det har performative kvaliteter. F.eks. som når den kenyanske musiker og skuespiller Wanjiku Victoria Seest kæmper kampen for sit hjemlands ret til atter at kunne dyrke de afgrøder, som hvide kolonialister har fortrængt. Og også en kunstner som Iben Zorn, der blot står og piller bivoksen af fermenterede ferskner, har fundet vej til vores spalter. Vent og se.
Music, Art, Activism, Camping, Freedom. RF 24.
Sådan kunne der godt stå på siderne af Platform scenens sorte tagkonstruktion, men gudskelov er der intet der står skrevet på forhånd. For den voldsomme tagkonstruktion er fuld af lys, lyd og magi, og på Platform kan alt ske.
Ordene står derimod på årets orange Tuborg dåseøl, og det glæder mig i den grad, at den velrenommerede festival har taget skridtet videre, og i deres tema for disse år – UTOPIA – omfavner kunsten i alle dens performative former, ikke mindst på den pragtfulde Platform scene.
Og hvis du nu – som enkelte trofaste læsere allerede har kommenteret på – undrer dig over hvorfor anmeldelserne ikke allerede er offentliggjort, så er det simpelthen fordi jeg ikke kun fik store oplevelser med hjem fra RF i år, jeg fik også en hårdnakket generalforkølelse med hjem i tasken. Roskilde Festival er ikke kun solskin – præcis som traditionen byder.
Hold øje med anmeldelserne fra RF i den kommende uges tid.
Foto: Lau Emil Koeller, Sceneblog