Anmeldelse: AMADEUS // Gamle Scene 2023, Det Kongelige Teater

⭐⭐⭐⭐⭐

Infantil og genial.

Vidunderbarnet Wolfgang Amadeus Mozart turnerede allerede fra han var tre år rundt i Europa med sine musiske evner, og som seksårig komponerede han sine første værker. Mozart kan kort sagt ikke betegnes som andet end genial. Og dog – for i dramatiker Peter Schaffers stykke AMADEUS, er den voksne Mozart gennemført infantil, og selv om verden burde ligge åben for den geniale komponist, så ødelægger han både professionelle og private relationer med sit overordentligt barnlige sind.

Gang på gang morer Mozart sig med fækale udbrud, men Kasper Holten, der har oversat teksten fra Schaffers engelske, har formået at holde teksten i et nuanceret nudansk sprog, så man først lige hopper lidt i stolen, men siden tager det med ophøjet mine – præcis som hofkomponisten Antonio Salieri, når han oplever Mozarts eskapader for første gang. (I anmeldelsens slutning har jeg lagt en lille bid af Schaffers originale tekst, som beskriver Mozarts vulgære sprogbrug*)

Og netop den etablerede og højt agtede Salieris møde med Mozarts geni, og ikke mindst Salieris reaktioner på den pludselige magtforskydning i datidens Wien, hvor Salieri blev betragtet som den ypperste blandt komponister, ligger til grund for Schaffers drama AMADEUS.

Historien begynder med Salieri der som gammel tænker tilbage på sit liv og sine gerninger, og på hvordan hans kamp mod Mozart måske slog den berømte komponist ihjel. I billeder følger vi Salieris tanker og handlinger, der måske, måske ikke, endte med at Salieri forgiftede Mozart.

Salieris livslange kamp mod Gud, der havde svigtet Salieri på trods af komponistens fromme liv på dydens vej, fører Salieri ud i en verden af fordærv. For når Gud ikke vil belønne godhed, så kan man jo lige så godt udnytte sin magt på jorden, og bruge al sin slibrige hofsnogs-tankegang til at leve livet mens man har det, og modarbejde enhver form for medgang der måtte komme Mozarts vej.

Mozart, der bare vil komponere – og elske sin Constance – ryger længere og længere ned i et hul, hvor hverken Frimurerlogen der først bød ham velkommen, Kejseren der først var vild med hans musik, eller hans elskede Constance kan hjælpe ham op af.

Det er en pragtfuld Henrik Koefoed der spiller den samvittighedsløse Salieri, og Koefoeds erfarenhed bliver perfekt udnyttet overfor den yngre Lukas Toya, der brillant leger sig ind i Mozarts både skrøbelige og ungdommelige sind. Mellem de to funkler Ellaha Lack som den bramfrie Constance, der først er med på Mozarts lege, siden misbruges i Salieris magtspil, for derefter at forlade Mozart med deres børn, og til sidst er den eneste ved Mozarts side, når han udmattet ligger blandt noderne til sit requiem og ånder ud.

Det er Kasper Holten der har iscenesat Det Kongelige Teaters forestilling, der havde premiere i januar 2019, og det er Anna Schulin-Zeuthen der er genopsætningsinstruktøren ved repremieren d. 19. januar 2023. Og der er ingen tvivl om at AMADEUS, med Maja Ravns overdådige nodebølge-scenografi, sin ekstravagante brug af skuespillere, dansere og sangere, samt ikke mindst Det Kongelige Kapel, der fra scenen præsenterer et stort udpluk af Mozarts bedste værker, allerede nu er blevet en klassiker på teatret. Det er blevet en af de stykker på Det Kongelige Teaters Gamle Scene, som man bare skal se, bare én gang i sit liv.

Og som lovet, til slut et lille tekststykke fra Peter Schaffers originale tekst, hvor der som sagt ikke bliver holdt noget tilbage.

Scenen er som følger: Salieri står gemt bag en statue og udspionerer den nyankomne komponist, mens Mozart er ved at kravle ind under sin forlovede Constances krinoline.

Mozart: I think you’re scared to death! [Intimately] I think you’re going to shit yourself! [She squeals, but is not really shocked.] In a moment it’s going to be on the floor!