⭐⭐⭐⭐
Stærk ungdom kigger dig lige i øjnene på Revolver.
Instruktør Anna Balslev var meget bevidst da hun pillede manden ud af ligningen i AN EDUCATION. Ikke fordi hun synes han var uvigtig for historien, men fordi hun ville ændre på præmissen, og vise os at forestillingens hovedperson Jenny ikke er et offer, men en ung selvstændig kvinde med sine meningers mod.
Historien AN EDUCATION om den 16årige Jenny der bliver forelsket og forført af en voksen mand, er tidligere blevet fortalt med stor succes både i form af memoirer og film (sidstnævnte af Lone Scherfig i 2009), men altid med manden som den udøvende magt, og den unge kvinde med den spirende seksualitet som et offer. Anna Balslev vil det anderledes.
Med sit female gaze på fortællingen piller hun rent fysisk den forførende, manipulerende Simon ud af rummet, og fortæller alt hvad der foregår gennem Jenny (Nanna Finding Koppel) og hendes veninde (Mathilde Arcel Fock). Og når der ikke er en dominerende crook tilstede, så behøver vi heller ikke et offer. Vupti – Jenny er som hovedperson både stærk, forførende, tænksom, viljefast og klar til at komme videre.
Forestillingen AN EDUCATION på Republiques scene Revolver er superenkelt bygget op i Karin Gilles elegante gymnastiksalslignende scenerum, og med tilsvarende klassiske hvide pigeskoleuniformer fra 60’erne, bliver der fra start af skabt et univers vi kan forholde os til. Selv den sorte regnfrakke der legemliggør den manipulerende mand er et klassisk smukt greb. De to unge piger spilles fremragende af nyuddannede Nanna Finding Koppel, samt sidsteårsstuderende på Scenekunstskolen i Aarhus, Mathilde Arcel Fock, og som luksus supporting actor har de den erfarne Marie Dalsgaard med på scenen i diverse roller, ikke mindst som fortælleren af årets hidtil mest syrede historie i historien (ingen yderligere spoiler her – det skal opleves).
Nanna Finding Koppel må betegnes som en sand rising star, og i hænderne på Anna Balslev er hun helt genial som den pæne men kloge pige, der med sin cello og konservative opvækst bare burde passe sine lektier og komme på Oxford, men i stedet drømmer om Camus, Sartre, eksistentialisme og en fremtid som en sortklædt femme fatale.
Det er chefdramaturg Rikke Hedeager der altid sørger for at forestillingerne ikke er helt normale på Revolver, helst lidt underlige, men helt sikkert ikke helt almindelige. Og aldrig bare bare business as usual. Den form for disruptiv tænkning udviklede hun i Eventministeriet på Det Kongelige Teater i sin tid, og det vidste Emmet Feigenberg da han tiltrådte som direktør for det samlede Østerbro Teater, og nappede derfor Rikke Hedeager med på Republique, hvor Revolver nu er hendes nye hood.
Så på Revolver kan vi altid forvente et uforudset skud i tromlen, og et af de vildeste skud i AN EDUCATION er den afgangsstuderende Mathilde Arcel Fock. Hun danser rundt med en energi som en gazelle, en udstråling som en stjerne, og en mimik som er en Marcel Marceau værdig. Hun er sindssygt morsom, og hendes smittende smil og klare øjne rammer plet – helt om på bageste række.
Mange taler om coming of age teater – i AN EDUCATION kigger den stærke ungdom dig lige i øjnene.
Foto: Sara Galbiati