Endnu en gang fuckede AKT1 elegant med vores sanser, og tryllede big time med lyde og nyskrevet nordisk dramatik i mikrofonerne.
I deres sæsonafslutning på Frederiks Bastion havde AKT1 endnu engang samlet et formidabelt crew af lydscenografer, instruktører, nyudsprungne radiodramatikere og skuespillere fra den øverste hylde, som foran et live publikum i den stemningsfulde Bastion på Refshalevej gav os en oplevelse af at være i historierne – præcis som dengang radioen stadig herskede, og Netflix og HBO endnu ikke fyldte sendefladen.
De spritnye tekster af de debuterende radiodramatikere Ursula Andkjær Olsen, Daniel Dencik, Nanna Goul og Hallgrímur Helgason blev leveret, fortolket og formet mens vi så på, og AKT1’s hårde kerne, Niels Erling, Morten Frank, Anders Thrue Djurslev og Nanna Sofie Bjerre Jelsgaard, kan gå på sommerferie med god samvittighed.
Var du der ikke? – så hold øje med AKT1.
Fotos: Casper Koeller, Sceneblog
Aftenen bød på:
Daniel Dencik: OPUS 73
En telefonsamtale mellem en kvinde og en mand med Pilou Asbæk og Danica Curcic, instrueret af Maria Kjærgaard-Sunesen i lydscenografi af Simon Brinck.
Ursula Andkjær Olsen: CONSEQUENCE CITY
En postapokalyptisk Atlantis-fortælling med Lotte Andersen, Lene Maria Christensen, Marie Bach Hansen og Morten Burian, instrueret af Niels Erlingi lydscenografi af Rumle Sieling Langdal.
Nanna Goul: SPØGELSESTÆKKE
En dokumentarisk spøgelseshistorie med Tommy Kenter og Kit Eichler, instrueret af Emil Rostrup i lydscenografi af Lotte Rose Kjær Skau.
Hallgrímur Helgason (IS): THE STATE OF DENMARK
En politisk debatprogram gone wrong med Marie Louise Wille, Ken Vedsegaard og Zaki Nobel Mehabil, oversat af Kim Lembek og instrueret af Amanda Linnea Ginman i lydscenografi af Tomas Raae.