ADRESSATEN UBEKENDT // Skuespilhuset, Store Scene. Det Kongelige Teater

⭐⭐⭐⭐⭐

Knivskarpt drama på Store Scene.

I ADRESSATEN UBEKENDT viser Søren Sætter-Lassen og Lars Mikkelsen hvorfor de er to af Danmarks bedste karakterskuespillere. De fylder hver især hele scenen – samtidig. Det lyder de facto som en fysisk umulighed, men når de to, som vennerne Max og Martin, læser deres breve op til hinanden, så er de både indbegrebet af nærhed og utroligt fjerne.

I Kathrine Kressmann Taylors drama er der en herligt casual stemning fra start, hvor all american swingmusik kører i højtalerne, og business går strygende i kunsthandelen Schulse-Eisenstein Galleries, som vennerne Max Eisenstein og Martin Schulse driver sammen i San Francisco. Max er jøde, det er Martin ikke, men venner – det er de. Begge emigreret fra Tyskland, og Max er endda en kær ven af familien Schulse, der altid tager mod vennen med åbne arme.

Datoen er 12. november 1932, og da Martins kone gerne vil hjem til Tyskland igen, så tager Martin med hele familien tilbage til das Vaterland. Man kan jo sagtens drive kunsthandel på tværs af kontinenter, og de to kompagnoner, der jo stoler på hinanden, ser ingen problemer i det.

I Jonas Fly’s fine scenografi bestående af et kæmpe stykke brevpapir, læser Max og Martin deres breve til hinanden op, og ordene på tværs af Atlanten lægger ud med at være en lang tilkendegivelse af gensidig kærlighed og troskab. Men da Hitler og nazismen begynder at vinde terræn i Tyskland, begynder Martins breve at ændre karakter. Mens Martin bliver embedsmand og medlem af NSDAP, og lyser op i sit nye liv i Tyskland, bliver Max’ ansigtsudtryk på den anden side af Atlanten mere og mere bekymret og trist. I brevene skifter Martin hele tiden mellem nationalsocialistisk politik og hans glade tilværelse med familien, og Max forstår ikke den store ændring hos vennen, det hurtige skift fra frisindet amerikaner til tysk patriot. Og da Martin endegyldigt tager afstand til Max, og sværger troskab til nationalsocialismen ved ikke at hjælpe hans søster, er Max knust.

”Jeg må insistere på at du ikke skriver til mig mere

Som publikum er man vidne til en vild transformation hos Lars Mikkelsen, der med en utrolig kropsmimik på et splitsekund ændrer karakter fra hengiven ven, til indædt antisemit. Omvendt er det med Søren Sætter-Lassens fremragende portræt af den jødiske forretningsmand. Han ændres langsomt men sikkert som reaktion på vennens forræderi, og tager til sidst en kynisk og udspekuleret hævn.

Kathrine Kressmann Taylors ADRESSATEN UBEKENDT er drama på højt niveau, og med Thomas Bendixens fine personinstruktion af de to fremragende skuespillere, har det fortjent fem store stjerner.

Det Kongelige Teater har dog tænkt at den fine forestilling ikke skal stå alene, så efter en pause har de valgt at lade historiker Bo Lidegaard tilføje et appendiks. Her går Christoffer Emil Bruun eller Lidegaard selv på scenen, og fortæller om forskellene på Danmark og Tyskland på den tid – hvorefter de med en mikrofon lader publikum reflektere og stille spørgsmål.

Den sidste del havde jeg personligt gerne undværet, jeg synes forestillingen i sig selv er fremragende, og helt uden appendiks sætter masser af tanker og refleksioner i gang. Men det er jo helt op til publikum, om de efter forestillingen vil blive til Dr. Lidegaards historietime, eller sætte sig ud i foyeren og tænke over de fantastiske skuespils præstationer de lige har overværet.

Det er to af Danmarks største karakterskuespillere der lige nu brillerer på Skuespilhusets Store Scene, og lige om lidt er de på turné, og på vej ud i landet med ADRESSATEN UBEKENDT.

Foto: Miklos Szabo

SE MERE