⭐⭐⭐⭐⭐⭐
” This is getting worse by the minute.”
CPH Stage havde hentet det norske Transiteatret Bergen (Tt-B) til festivalen som et af de nøje udvalgte bud på hvad resten af verden kan, og den norske dokuperformance 03.08.38 – TILSTANDER AV UNNTAK, livetransmitteret fra Utøya og oplevet på Sydhavn Teaters performancehub P44, var absolut et af højdepunkterne på den i forvejen meget flot kuraterede festival.
Dramatiker og teaterchef Tore Vagn Lid har i flere år forsket i undtagelsestilstandens dramaturgi, hvor Tt-B sammen med bl.a. Goethe Universitetet i Frankfurt, har gravet sig nærmere på hvordan samfundet reagerer under en undtagelsestilstand.
For 10 år siden blev Norge ramt af terror af en hidtil uset karakter, da en mand først bombede statsministerens kontor, og derefter iskoldt skød 68 mennesker ved Arbeiderpartiets ungdomsseminar på Utøya. Det forløb, som varede tre timer, otte minutter og 38 sekunder, har Tore Vagn Lid minutiøst undersøgt. Og med fokus på hvem der sagde hvad, hvordan der blev reageret, og hvor magtesløse det viser sig at folk egentlig er i en undtagelsestilstand som den beskrevne, har Tt-B skabt en dokuperformance hvor hele forløbet følges i realtid, via radiooptagelser, interviews og lydklip fra den dag.
I et stort forsamlingshus på Utøya har Tt-B til deres performance bygget gips- og papmodeller af både Oslo og Utøya under angrebet, og med musikere der spiller live mens en metronom tæller sekunder, og ferme kunstnere sidder med pensler, sakse og tuschpenne der skaber en verden af modeller og billeder, følger vi en lille kassevogn på vejen mod ødelæggelse og død – i tre timer, otte minutter og 38 sekunder.
En frisk stemme i Radio Norge pludrer om trafikproblemer og omkørsler, da en brandalarm bliver rapporteret udløst, og blæk på papir beskriver hændelsen mens radioen transmitterer live fra åstedet. Det er en bygning i regeringskvarteret der er blevet bombet.
Som publikum sidder vi samlet i det mørklagte rum på P44 i Sydhavnen, og følger den dokumentarisk opbyggede, men kunstnerisk formidlede performance i mere end tre timer. Og netop det at vi sidder sammen og følger hele forløbet minut for minut, og er lige magtesløse overfor handlinger og reaktioner, er et overbevisende greb i Tore Vagn Lids værk, der live streames samtidigt til teatre i både Norge og Danmark.
Vi ser små håndskrevne skilte med tidsangivelser, og et diodebælte der lyser op med grønt for hvert minut gerningsmanden bevæger sig fremad, og med et rødt lys hver gang et liv tages. Trafikradioen anbefaler at køre uden om indre by, men bliver afbrudt af reklamer og popmusik, og det svenske rockband Europes kæmpehit The Final Countdown spiller.
”Der er nu rapporteret to eksplosioner i regeringskvarteret. Statsminister Stoltenberg er bragt i sikkerhed.”
Speakeren afbrydes da der er udbrud i Tour de France, og Michael Jacksons Earth Song bliver sat på. Det er helt surrealistisk hvordan radioen skøjter henover begivenheden, og som tilskuer nu ti år efter sidder man og taber kæben.
Øjenvidner der beretter om blodige mennesker ved regeringsbygningen bliver efterfulgt af optagelser fra Utøya, hvor Arbeiderpartiets ungdom synger fællessang og hører politiske taler. Den tidligere norske statsminister Gro Harlem Bruntland har lige holdt tale for de unge medlemmer der er på sommerlejr på øen, og som stadig intet har mærket til situationens alvor.
” Breaking news from sleepy Norway in Scandinavia”
Udenlandske nyhedskanaler er nu begyndt at vise interesse, og mens kassevognen er på vej ud på øen, snakker engelske kommentatorer om at det kan være Al Qaeda der står bag bomberne.
Fra gerningsmandens ankomst til øen er der helt stille i flere minutter, mens vi følger hans færden på øen, som tegnes med en rød tusch. Statsminister Stoltenberg siger i radioen at det ikke kan bekræftes at det er terror, mens gerningsmanden går uantastet rundt på Utøya, og 68 mennesker mister livet mens myndighederne holder pressemøder om hvor godt de har styr på situationen.
03.08.38 – TILSTANDER AV UNNTAK viser med al tydelighed grusomheden i det kaos der herskede under terrorangrebet for 10 år siden, og selv om Tore Vagn Lid har skabt et politisk værk der sår tvivl om fornuften i myndighedernes absolutte ret til at lovgive og erklære undtagelsestilstand, så er det et rystende billede der tegnes i den fremragende doku performance.
Ligesom i julekalenderen Vinterbyøster er både bygninger og træer i 03.08.38 – TILSTANDER AV UNNTAK skabt med hobbylim og Jørgen Clevinsk håndelag, færgen til Utøya er hånd trukket, og kassevognen er lavet af pap. Men at følge den lille papvogn, og se den røde tuschstreg bevæge sig ubærligt langsomt på Utøya, vel vidende hvad der i virkeligheden sker, er i Transiteatrets knugende doku-performance billedet på magtesløsheden, og ubehaget ved ikke at kunne gribe ind. Undtagelsestilstand eller ej.
03.08.38 – TILSTANDER AV UNNTAK var et overbevisende og rystende godt indslag på CPH Stage.
Fotos fra visningen på P44: Casper Koeller, Sceneblog
SE MERE FRA CPH STAGE HER – OG FRA TRANSITEATRET HER