⭐⭐⭐⭐
”Telefonen er et frygteligt våben”
Elegant og overbevisende leg med stemmer.
Det er Ylva Kihlberg og thatYproductions der står bag VOX HUMANA, en eksperimenterende og insisterende opera performance på Skuespilhusets lille scene, som en del af K:Selekt. Men det er sopranen Annemette Pødenphandt der med karisma og stemmepragt lægger krop til, som Hende, hovedpersonen i Francis Poulencs enakter La voix humaine, som forestillingen er bygget over. Det er Hende, der med blødende sår efter et selvmordsforsøg ringer til Ham, som er elskeren der har fundet en anden.
Og mens det er den erfarne Pivot koreograf og danser Jesper Kryger der er Ham, som med danserens ynde og ekspressive koreografiske flair for dramatik, løfter forestillingen til et levende billede af kærligheden på godt og ondt, så er det stadig Annemette Pødenphandts smukke sopran der fylder rummet.
”Din stemme rundt om min hals”
Men sopranen står ikke alene i Ylva Kihlbergs fine leg med stemmer, for bag scenograf Benjamin la Cours levende væg af døre åbenbares en verden af overraskelser, hvor vi ud over et skjult kor af stemmer også finder både piano, bas og en human beatbox. Og det er bydende nødvendigt, for ud over Poulencs dramatiske kompositioner, drysser Kihlberg med løs hånd nyskrevet musik ud over kærlighedsdramaet på Lille Scene.
Hvis man skal pille ved en klassiker som Francis Poulencs enakter La voix humaine, så skal man ikke bare have kunstnere fra øverste hylde på scenen, man skal også have modet til at udfordre den gamle mesters præmisser – at det er Hende, der er offeret, og Ham, der er skurken. Ylva Kihlberg viser med al tydelighed at hun ikke bare har modet til at udfordre, men også evnen til at fuldføre sin idé. Forestillingen VOX HUMANA er blevet en smuk leg med stemmer, og et fint billede af både en kvindes kamp og en mands følelser.
Foto: Emilia Therese