⭐⭐⭐⭐
“Det er fucking folk der bleger deres røvhuller! Det er beskeder til døde folk på Facebook!”
En tsunamilignende bølge af lort, påklistret alverdens navne og ansigter, ser ud til at have ramt de tre ganske almindelige mennesker i hverdagsdramaet THE WAVE OF SHIT På Husets Teater. Det er den heftige og velspillende trio Stine Gyldenkerne, Gry Guldager og Peter Høgsbro, der i et helt almindeligt køkken dukker op af deres elendighed, for at sætte ord på hvad der har ramt dem. Eller for at lukke lort ud om man vil.
Maria K. Sunesen har instrueret THE WAVE OF SHIT, dramatiker Caroline Malling Jørgensens heftige overhaling af den deprimerende hverdag, hvor alt og alle bidrager til bølgen af lort.
”Det er Ledighedserklæringsmails! Det er bølgen af bloggere og Youtubere!”
Lige fra de mails de modtager, over alt det de læser på nettet, til mennesker de møder og mennesker de ikke kender. Alt bliver hvislet ud mellem tænderne, når de tre bliver enige om verdens tilstand og sætter ord på den bølge af lort de mener sig fanget i. Men det værste af alt er dog deres oven bo, den mongollos, der spiller for højt, ter sig forkert, er uden hæmninger, og i det hele taget er en lort. Men han er perfekt som mongollos.
Vores tre hverdagshelte er middelmådige, indebrændte og bange, og da deres fælles mål må være at anerkende middelmådigheden for at rykke videre, skal der renses ud i den bølge af lort der fylder hele deres tilværelse.
”Det er dobbeltmoralen! Det er at tøjindustrien forurener mere end olieindustrien!”
Med enkle midler som badehætter og klemmer understreger de tre karakter deres underbegavede middelmådighed, og med scenografen Simon Witzanskys ganske lille, men gennemgående og pisirriterende indbyggede skævhed i de hverdagshvide køkkenelementer, er THE WAVE OF SHIT blevet den uendelige remse af lort som man tit tilfældigt hører, og helst ville gå væk fra – men denne gang bliver hængende og lytter videre til, fordi musikaliteten i Caroline Malling Jørgensens lorteremse er uimodståelig.
THE WAVE OF SHIT spiller på Husets Teater 10. – 30. juni.
Foto: Henrik Ohsten Rasmussen