THE THREE BREXITEERS // London Toast Theatre, Crazy Christmas Cabaret 2019, Glassalen i Tivoli

⭐⭐⭐⭐

ORDER! ORDERRRRR!

Underholdningsværdien af det efterhånden årelange kaos i det britiske parlament, hvor BREXIT diskuteres, råbes og spyes ud med lige dele forargelse og indignation, trumfes kun af Underhusets formand John Bercows allerede ikoniske opråb ORDERRR, når de ærede medlemmer i Underhuset skal kaldes til orden.

Så det er helt på sin plads at netop Bercows øredøvende og svulstige kald åbner ballet i Glassalen i Tivoli, hvor dette års Crazy Christmas Cabaret er Vivienne McKees version af Alexander Dumas’ udødelige helteepos De Tre Musketerer, udsat for britisk BREXIT aktualitet.

London Toast Theatres julehumørbombe á la 2019 hedder THE THREE BREXITEERS, og holder som sædvanligt et hæsblæsende tempo fra start af, både når evigt unge Vivienne McKee folder sig ud i året 1630, og når alt for aktuelle tragikomiske figurer som Boris Johnson og Donald Trump blander sig i historien. Men med skal de, for ellers var det jo ikke en rigtig Crazy Christmas Cabaret.

We look like each other on the prick as the Danes say.

For førstegangstilskuere kan McKees show være overvældende, ikke mindst med den meget direkte under-bæltestedet-tone, men med det enorme stampublikum hun og London Toast Theatre har bygget op siden 1982, er der ingen grund til at ændre på formen. Og med sine helt faste indslag som orkestrerede BOOOH-råb fra salen og dagens virgin tvangsinviteret på scenen, er Crazy Christmas Cabaret blevet en af de største juleklassikere i dansk teaterhistorie. Til og med skabt af en uhyre engelsk dame, der ikke bare har spillet sammen med Richard Chamberlain, men som rygterne påstår allerede er fyldt 70, and still going strong.  

Men tilbage til året 1630, hvor Ludvig 13. af Frankrig regerer med dronning Anne ved sin side, hvor den magtliderlige ærkebiskop lægger planer for dronningens fald, og hvor rigtige helte er musketerer der holder sammen en for alle og alle for en.  De tre Brexiteers er i McKees univers blevet til Atosser, Aloser og Porkpie, hvilket er endnu et grundelement i opbygningen af Crazy Christmas Cabareterne – alt og alle bliver anglificeret med et twist.

Flere af skuespillerne har været med i årevis, og under Vivienne McKees faste ledelse har de udviklet deres helt egen stil, nogen endda faste karakterer der går igen, år efter år. En af de bedste er Andrew Jeffers, der har udviklet en overvældende Dame, der altid i enorme udstyrsstykker indtager scenen til kæmpe bifald. Andrew Jeffers’ karakter i år er Dame Babette Boumboum, som selvfølgelig spiller sin rolle i datidens Frankrig, men indleder forestillingen som demonstrant fra de Gule Veste. Og ja, den tomandstelt-store gule vest klæder Crazy Christmas Cabaret’s voldsomme sylfide storartet.

What’s a pretty boy like you doing in a dirty mind like mine?

Vivienne McKee fører sig frem som hun altid gør, med store armbevægelser, blink i øjet og klassisk britisk lummer humor. Hun har før prøvet at trække sig som aktør på scenen og koncentrere sig om instruktør/direktør rollen, men savsmuldet trak i cirkushesten, og den evigt unge lady of the night er tilbage hvor hun hører hjemme. Ikke alle på spindesiden er dog helt tilfredse med at blive overstrålet, og showets unge starlet Katrine Falkenberg brokker sig højlydt over at Vivienne McKee er tilbage og stjæler rampelyset.

Run Camembert, Run!

Hver gang Katrine Falkenberg tror hendes karakter Constance Camembert skal shine med et stort sangnummer, bliver hun sendt ud af scenen og bedt om at løbe på tværs af Paris til kongens slot. Helt kan CCCs svar på Olivia Newton John dog ikke holdes nede, og det er en ren fornøjelse at høre Falkenbergs smukke stemme synge sine frustrationer ud.

I THE THREE BREXITEERS rammer London Toast Theatre igen deres trofaste Toasties hvor de skal rammes, midt mellem den kolde fadøl, den politiske satire og den varme danske hygge. Og så lige lidt syd for navlen.

Foto: Thomas Petri

red: der er så mange gode sangnumre med i showet, at undertegnede tog fejl af hvordan Katrine Falkenberg sang sine frustrationer ud, hvilket hun efterfølgende har gjort mig opmærksom på. Men det tager nu ikke noget fra oplevelsen – se om du kan hitte rede i det omskrevede sangkatalog, men skynd dig, der er godt gang i billetsalget.

SE MERE