⭐⭐⭐⭐
Cph Opera Festival goes avantgarde.
Avantgarde er oprindeligt et militært udtryk, som beskriver den fortrop som baner vejen for hovedstyrken.
Altså et uundværligt element i en krig, og derfor også en rigtig god beskrivelse på de kunstnere der tør gå nye veje, foretage det uventede, og tage nye skridt på ukendt territorium. Og det græske ODC Ensemble er netop udforskende i hvert et skridt i THE CAVE, og Elli Papakonstantinous disruptive fortolkning af Platons Huleligning, med punkopera, videokunst og skyggeteater, er avantgarde når det er sortest.
I ligningen ser de tilfangetagne i hulen kun skyggerne af det der foregår bag dem, og de helt store spørgsmål som Platon stillede, om hvad der er skygger og hvad der er sol, og om nogle måske bare hellere vil se skyggerne end solen, rykker ODC frem i tiden, og neoklassiske udtryk som Fake news og Alternative reality, spiller nu altafgørende roller i cyberpunkoperaen THE CAVE.
Det er et gedigent, modigt, og mangefacetteret ensemble der turnerer med den ultrasorte forestilling, og lige nu har de endda en gæstestjerne med i forestillingen, den legendariske Blaine Leslie Reininger fra Tuxedomoon – cool at se den gamle sølvpunker holde stilen og rette på slipset, mens de betydeligt yngre grækere kører på de høje nagler med solbriller, sølvlamé og en enkelt bar overkrop.
THE CAVE er et mix mellem opera, video, lydeffekter, skyggeteater og lydstumper fra Trumps pressemøder, og hvis man tror man er vidne til virkeligheden, så må man tro om igen. Eller skal man?
THE CAVE spillede først i Athen, så videre til Birmingham, og nu i Danmark, hvor den spiller både i København og i Aalborg.
Foto: Elias Moraitis, skyggebillede: Karol Jarek