BERUSET // Wilhelm Scenen, Cph Opera Festival

⭐⭐⭐⭐

Fjantede fyrre graders forrygende opera i solen.

En ting er, at vi for tiden har dagevis med over tredive graders varme, en anden ting er de varmegrader som Angelica Larsson Asp udstrålede i den fjantede one-woman-opera BERUSET, som blev opført på Wilhelm Scenen på Cph Opera Festival. Vi – og her snakker jeg over trehundrede klukleende publikummer – var vidne til 50 minutters fantastiske og konstant bagfulde tømmermænd, både af de fysiske og de moralske vel at mærke.

Operaen BERUSET, komponeret af Birgitte Alsted, og med libretto og stram instruktion af Ulla Koppel fra Verdens Mindste Teater, er simpelthen en humørbombe ud over det sædvanlige, for Angelica Asps hovedperson er tidligt om morgenen på vej hjem fra en fest, hvor hun bestemt ikke har holdt sig tilbage, hverken med de våde varer eller de tørre herrer. Og nu følger vi så hendes kamp for at komme op af trappestenen ved sin bolig, samtidig med at hun tænker tilbage på aftenen der gik.

Angelica Asp synger så smukt og kækt, at man ikke kan lade være med at smile, selv når hun beskriver hvordan hun håndfast tacklede tilnærmelser fra en slibrig herre til festen.

Birgitte Alsted har i sin vilde elektroniske verden transformeret allerede optagede toner og strofer fra sopranens røst, og sender dem så ud som modspil til Angelica Asps live sang. Det er ikke bare genialt rent teknisk, det er også smukt som bare pokker. Og når Ulla Koppels ord (der bestemt ikke er for børn) så bliver lagt i sopranens mund, så giver det et forrygende stemningsbillede som de fleste af os nok kan nikke genkendende til.

Med rumpen i vejret og uforstående overfor hovedets dunken, synger, griner og klager Angelica Asp sig igennem tømmermændene på scenograf Søren Brinks trappesten, som udgør hele scenografien i den lille kokette promille-opera.

Operaen fik premiere med Verdens Mindste Teater på Salonen tidligere i år, og det er helt utroligt hvor godt den klarer springet fra den helt lille scene, til en stor udendørs scene med 300+ publikummer. Godt set af Peter Lodahl og Cph Opera Festival.

BONUS: under forestillingsfotos er et pop-up interview med komponist Birgitte Alsted, hvor hun fortæller om hendes arbejde med BERUSET.

foto & film: Casper Koeller / Sceneblog

SE MERE

Gå ikke glip af de nyeste anmeldelser og anbefalinger – tilmeld dig Sceneblogs nyhedsbrev!