SON FADER MODER // Intiman, Malmö Stadsteater

⭐⭐⭐⭐

Var mörkt det är

Det er mildest talt lidt af en once-in-a-lifetime mulighed for at se et nyskrevet Lars Norén drama, hvis man besøger Intiman på Malmö Stadsteater lige nu.

For kort tid før Lars Norén døde i januar 2021, fik teaterchef Kitte Wagner og Malmö Stadsteater tilbuddet fra dramatikeren om at opføre hans sidste værk, SON FADER MODER, med urpremiere på teatrets lille scene Intiman. Et tilbud de selvfølgelig tog imod med kyshånd, da dramaturg Felicia Ohly allerede var i intense overvejelser om hvilket Norén drama de skulle sætte op som det næste. Men at det skulle blive et helt nyskrevet skuespil af den store nordiske dramatiker, havde ingen vel forudset.

I Noréns SON FADER MODER tager Norén livtag med døden, og går i dybden med relationerne og overvejelserne i forhold til familien og tilværelsen. Rummet hvor både sønnen, faderen og moderen mødes, er et ubestemmeligt limbo mellem tanke og virkelighed, mellem livet og døden.

Den evigt unge Dag Malmberg på 68 spiller faderen, der siddende i sin stol er centrum for fortællingen, hvor de tre spillere på scenen – ud over Malmberg er det Lars Bringås som sønnen og Katarina Lundgreen-Hugg som moderen – bliver til fem, når Susanne Karlsson som kvinden og en barneskuespiller som drengen entrerer scenen.

Det är inte flugor, det är bokstäver

Malmberg er excellent som den gamle der ser bøgernes bogstaver som fluer der skal baskes væk, og ikke kan forstå hvorfor hans kone skulle dø før ham. Hans diskussioner med sønnen går fra det rørende og virkelighedsnære, til det esoteriske eller overjordiske, i scenerummet hvor vi som publikum er vidne til en elegant ophævelse af tid og sted. For mens Noréns sidste tanker om livet materialiseres på den nøgne scene, får vi i Martin Rosengardtens fine iscenesættelse vinklerne på opvækst, kærlighed og afsavn præsenteret uden leflen for rigtigt eller forkert, og Lars Noréns limbo-kammerspil udvikler sig stille og roligt til en rørende afsked med livet, i en forestilling hvor ingen – heller ikke karaktererne på scenen imellem – rigtigt ved hvem der er i live, og hvem der er døde.

Jag vet inte om jeg finns

Men måske er det heller ikke så vigtigt, for i Martin Rosengardtens forestilling SON FADER MODER på Intiman går Lars Noréns budskab klart igennem. Pas på livet mens du har det.

Foto: Emmalisa Pauly

SE MERE HER