SOMMERBALLET DANISH DESIGN MONOCHROME // Bellevue Teatret

⭐⭐⭐⭐⭐

Kontrasternes paradis på Strandvejen.

Bellevue Teatret har i årets Sommerballet valgt at lade farverne opstå i publikums hoveder, for årets danseforestilling – der hylder dansk design – er en forestilling helt i sort og hvidt. Det monochrome look er på Bellevue meget mere end blot en scenografi, det er et mindset der lader de fire dansere Ida Praetorius, Selene Muñoz, Alban Lendorf & Sebastian Haynes folde sig helt ud, uden hensyntagen til farvernes ofte forstyrrende spil på en scene.

Første akt er en koreografi af Tim Rushton, og ÆGGET er selvfølgelig en hyldest til designikonet Arne Jacobsen, der om nogen bør hyldes i Bellevue Teatret, Jacobsens eget monumentale værk. Og med Jacobsen svævende over matriklen, og Alban Lendorf siddende klar ved sit Grand Piano, designet i 1931 af endnu et ikon, Poul Henningsen, så er forventningerne selvfølgelig store til dansen.

Det er Sebastian Haynes der danser i Rushtons koreografi, og det helt geniale i Rushtons ÆGGET er, at alle følelser bliver livetegnet med dynamiske hvide streger på en sort bagvæg, og koreografien lader Haynes følge tegneren Mette Lehmanns streger til tonerne af Carl Nielsen. Samspillet mellem Haynes, Lendorf, Rushton og Lehmann er en lille guldgrube af talent, der samlet viser et smukt billede af tankerne bag Jacobsens legendariske design af Ægget. Kun et hastigt øjeblik fornemmer man stolens velkendte former i de sort/hvide tegninger, men det er nok til at Jacobsen må frydes hinsides.

Og frydes må vi også i salen, når Alban Lendorf byder Ida Praetorius op til ROMANTISK PAS DE DEUX med koreografi af Sir Kenneth MacMillan, Royal Ballets kunstneriske leder gennem mange år. Til musik af Jules Massenet indtager parret scenen, og hvor vi i ÆGGET fik dramaet og de mørke sider af det monochrome designunivers, svæver parret over Bellevuescenen i hvide gevandter, der understreger det legende lette i det perfekte design. Lendorf spillede Carl Nielsen smukt på pianoet i første akt, men det er en sand nydelse at se ham på dansevinylen med Ida Praetorius, der stråler i den glødende pas de deux.

Og efter en tiltrængt pause kommer så aftenens helt store energiudladning, hvor flamencodanseren Selene Muñoz ruller sin enorme karisma ud over scenerummet, og med ild i øjnene, som kun den spansk-danske scenekunstner kan præstere, hiver hun Sebastian Haynes ind i sit varmblodige univers.

Med vifter, flamencohæle, store kjoler, og en forrygende backinggruppe bestående af percussionisten David Hildebrandt og Jesper Thorn på en sprød kontrabas, samt Karen Duelund Guastavino på saxofon, formår Haynes og Muñoz at få salen til at koge, med det vildeste mashup mellem klassisk dans, flamenco og moderne rytmer. Imponerende spændvidde af Sebastian Haynes, der tager latin rytmerne til sig som var det hans foretrukne, og flot af den altid eksperimenterende Muñoz at designe et så komplet arrangement og en koreografi, der rummer både det klassiske og det moderne.

Bellevue Teatrets SOMMERBALLET DANISH DESIGN:MONOCHROME er lækkert design på alle niveauer.

Foto: Robin Skjoldborg

SE MERE HER