⭐⭐⭐⭐⭐
”Baba har lært mig at hade alle.”
Rasmus Junckers trommer sætter et up beat tempo for forestillingen fra start af, og de to brødre tumler ud på scenen, smådrillende og kåde. De vælter rundt med madrasser og kasser, og trommerne følger deres bevægelser, mens de sætter et stangtennis sæt op midt på scenen. Stangtennis er brødrenes battlefield, og det er tydeligt at se at de jævnligt spiller det, for det er et næsten rituelt mønster der udvikler sig mellem de to. Drillerier, påtaget fornærmethed og opdragelsesforsøg fortrænger næsten selve spillet, hvor sejrsrusen og håneretten selvfølgelig er enorm – som det er mellem brødre.
Men langsomt går spillet så over i fortællingen om brødrenes opvækst og liv i Mørkhøj – en lille forstad i Københavns Nordvestkvarter.
Lillebroren Alexander Mayah Larsen, og storebroren Kasper Dalsgaard, er børn af en iransk far og en dansk mor, et par der mødte hinanden under en paraply ved et stoppested, og så er resten historie som man siger. Men storebror er lys som mor, og lillebror mørk som far, så livet i Mørkhøj er ikke let. Faren – Baba – falder ikke til i Mørkhøj, og bag de nedrullede persienner driver han sit lille kongerige med hård hånd, og sørger for at lære sine sønner at hade alle, og at det i øvrigt var en fejl at de blev født.
”Alle er Haram.”
Forestillingen SOM BRØDRE er baseret på Alexander Mayah Larsens digte, som er skrevet med udgangspunkt i hans egen opvækst, og det er en ægthed der kan mærkes i værket. Begge brødre leder efter et fællesskab, og hvor storebroren ender i et kriminelt miljø, så forsøger lillebroren at blive en del af det danske fællesskab. Og i deres søgen efter accept driver de væk fra deres ellers tætte forhold.
Virkeligheden er konstant påtrængende, og når lillebror taler direkte til publikum og fortæller hvor dansk han er, han læser Dansk på uni og spiser frikadeller, men at det ikke virker fordi hans farve står i vejen – så er det mere end blot en statistik i dagens nyheder. Det er virkeligheden som Alexander Mayah Larsen præsenterer for os.
Alexander Mayah Larsens SOM BRØDRE er intenst teater – og et råt og ærligt billede af et liv som farvet i Danmark.
Foto: Zuhal Kocan