⭐⭐⭐⭐
Overrumplende stærk dokumentarisme i skarp scenografisk nødhjælpspakke.
I kunstkollektivet Samlings scenografiske installation PARCEL, bliver publikum i Skuespilhuset lokket med stringens, æstetik og en 12-retters menu, og ender med en overrumplende fortælling om at have, eller ikke at have.
Serveringerne ligger et sted mellem nødhjælpsrationer og Noma, og mens publikum sidder i skrædderstilling ved det koreansk inspirerede langbord, og skuer ud over det uendelige antal nøjagtigt anrettede serveringer på bordet, begynder fortællingerne i højtalerne. Dokumentariske fortællinger, der via flygtninge, journalister, politifolk og embedsmænd, er blevet samlet til en mosaik om ulighed og flygtningepolitik – om at have, eller ikke at have.
Kunstkollektivet Samling er dannet af scenograferne Helle Egsgaard og Marie Boye, der med skiftende konstellationer lader kollektivet udvikle sig, for derigennem at skabe scenekunstoplevelser der bryder med det traditionelle scenerums begrænsede muligheder.
PARCEL, som vises i regi af K:Selekt i Skuespilhuset, er en levende installation hvor du som gæst træder ind i et nøje tilrettelagt tableau, hvor du gennem modtagelsen og indtagelsen af serveringerne påvirker det visuelle billede, og gennem lytningen til historierne begynder at forstå din rolle i verdenssituationen.

”Folket er ramsløg, og regeringen er bollerne”
Det er madkunstneren Clea Suhr der har skabt de mange smagsindtryk som de umælende tjenere serverer, når de i deres nøje koreograferede bevægelsesmønster bevæger sig rundt om servicet som tjenende ånder, og med små kliklyde og slag på gongong indikerer hvad du skal gøre.
Og selv om Clea Suhrs serveringer umiddelbart ser ud som små lækre måltider, så er det mere lugtene, teksturen og smagsindtrykket der fylder. For ikke alene er serveringerne reelt indholdsløse, alle retter skal indtages med et kropumuligt bestiksæt af udstanset plastic, en stærk reference til den virkelighed der ofte møder flygtninge, der kommer til lande med helt andre vaner og skikke.
Alt er nøje udregnet i Samlings PARCEL, der med dokumentarisk vilje og æstetisk væsen udfordrer sit publikum. Så smukt at det gør ondt.
Foto: Søren Meisner