⭐⭐⭐⭐⭐
Exceptionel doktorafhandling i grænselandet mellem følelser, toner og broken hearts.
Louise Beck og OperaNord har gennem flere års samtaler og undersøgelser sat sig for at udforske broken heart-syndromet, og Det Kongelige Teaters Annette Berner har med lige dele kolde kuratoriske evner og varmt blod i årerne, inviteret OperaNords tværkunstneriske format ind på Operaens intimscene Takkelloftet. Og tak for det d’damer.
I Takkelloftets scenerum er der bygget publikumsrækker op hele vejen rundt om scenen, på gulvet ligger en ring af litteratur om kærlighed og drama, og langs siderne sidder, ligger og står et af de vildeste sammensatte ensembler jeg længe har set. Verdensklasse musikere og performere er blevet samlet til produktionen, der (som sædvanligt fristes man til at sige), er fra en anden verden. På den gode måde.
Et håndtrukkent pendul svinger fra loftet som i en hjerteslagsrytme, og i midten af kredsen med musikere bliver gulvet levende. LIEBESTOD – EN OPERA:TION er visuelt bygget op med både fysisk tilstedeværelse af personer og remedier som røde tråde og store sakse, samt en kontinuerlig video projektion på gulvet der minder os om hjertets fysiske skrøbelighed.
Louise Becks smukke interdisciplinære opera består af 15 satser, med libretto af Cia Rinne og musik af Sofia Jernberg og Henrik Strindberg, udviklet i samarbejde med ensemblet. Det er svært at sætte et stempel på hvilken genre vi har med at gøre, men både jazzen og den moderne klassiske musik er meget present, og som ledsager til de mange og meget forskelligartede nyskrevne ord, samt citater fra verdenslitteraturen ud i kærlighedsdramaer, er den til forestillingen sammensatte komposition pragtfuld.
”Fall in love”
”Passion”
”For silence, turn to page two”
I centrum er den svenske-etiopiske eksperimentelle komponist og stemmekunstner Sofia Jernberg, der med sin jazzede tilgang bærer den tunge rolle som hjertet/eros, som både kræver stemmebåndsdisciplin og sangevner ud over det sædvanlige.
Udover det sædvanlige er også den vidunderlige sopran Katinka Fogh Vindelev, der normalt med base i klangkvartetten We Like We begår sig i avantgardens højeste luftlag, og da også i LIEBESTOD – EN OPERA:TION træder i karakter som den rene sopran i dette tværkunstneriske værk. Sindssygt flot performance af den stærke sopran, hvis stemme vi ved premieren af og til fulgte så intenst, at hverken jeg eller min ledsager opdagede at hun havde skiftet plads på scenen, og nu sad på en forhøjning i den modsatte side af salen.
”Arrogance”
”Retten er sat”
”Eros on trial for arrogance”
En retssal tager form for øjnene af os, og argumenter og beskyldninger rettes mod det stakkels hjerte, der i midten af scenen rammes af utallige røde tråde, der en efter en får hende i knæ. Er det rimelige beskyldninger? Er det urimelige krav? Kan hjertet eksistere uden de mange bånd der udgør det komplekse mysterium kaldet kærlighed?
Den anerkendte violist Garth Knox rejser sig med sin viola d’amore og lægger an til Tristan akkorden – den sagnomspundne første akkord i Wagners Tristan und Isolde – og jeg spidser ører, for her er en af de førende fortolkere af moderne klassisk musik, med Wagners hjælp, måske på vej med det endegyldige bevis på forbindelsen mellem døden og kærligheden, da en mobiltelefon pludselig ringer fælt i rummet.
Men telefonen der ringer i lommen, er barok-violistens egen, og Garth Knox lægger sin viola fra sig og besvarer opkaldet. Det er doktoren, der beder ham stoppe. Musikken. Tiden.
Knox nægter og siger man ikke kan gribe ind i livets gang på den måde. Men det gør jeg jo hele tiden, svarer doktoren.
Garth Knox er fænomenal på sin viola d’amore, og hans behandling af både det nykomponerede og Wagners musik er blændende. Og alligevel bliver han minuttet efter overstrålet af den svensk-schweiziske kontrabasspiller Nina de Heney, der som Hades kaster det mørkeste skær over kærligheden, og som den frister hun er, med umådeligt sensuel behandling af den voldsomme kontrabas, forsøger at lokke hjertet til at følge hende. At Louise Beck har formået at få den punkede jazz-stjerne lokket til København er outstanding.
“Is it a health issue?”
“A disease?”
“Is it normal?”
“Are you sure it exists?”
Rummet omkring hjertet ændres igen, nu til en operationsstue, og Sofia Jernbergs hjerte er i knæ. Med sine extraordinære evner som stemmekunstner piver, hviner og synger hun sin skæbne ud. Is it necessary?
Garth Knox bliver ringet op igen, denne gang af hjertet, der beder ham stoppe tiden, følelserne. Han klipper trådene, en efter en. Pendulets hjerterytme bliver ujævn, aftagende. Louise Becks opera:tion nærmer sig slutningen, men er det kærligheden der får hjertet til at stoppe med at slå?
OperaNords verdensklasseensemble i LIEBESTOD – EN OPERA:TION er en bølge af følelser der slår mod klipperne. Hold fast eller gå under.
Foto: Søgaardfilm