⭐⭐⭐⭐
Kunstkollektivet FAMILIEN, der i mine øjne repræsenterer meget af det pågående og kompromisløse engagement der ofte mangler i scenekunsten, har efter de roste ”En Landsby på Højkant” og ”Første Parket” nu med KANSAS, ER DU DØD? kastet sig over begrebet Arbejderklassen – og ikke mindst fordommene om samme. For det er fordommene der er kollektivets egentlige fokuspunkt, og netop deres leg med publikum og vores forudindtagethed, gør deres performances unikke.
Så hvis du tror du skal til en almindelig forestilling på Teater FÅR302, så må du tro om igen. Men frygt ej, for du bliver ikke tvunget til noget som helst, involveringen af publikum ligger i kommunikationen, måden publikum bliver talt til, måden publikum bliver taget alvorligt på.
KANSAS, ER DU DØD? foregår i Kansas-museet, der går tæt på oprørsbevægelsen der stod i spidsen for det store arbejderoprør i 2020-23. Med den sagnomspundne Kansas’ mor Vibse som levende del af udstillingen, samt relikvier og indsamlet materiale – fra tiden før statsmagten stormede hackergruppens hemmelige lokaler – får vi hele historien om hvordan verden ændrede sig efter oprøret. Det gik stærkt efter WOLT-budene som de første gjorde oprør, og som hackere brød ind i systemet og sendte den gigtplagede Vibse på solskinsferie et ukendt sted. Oprøret rullede hen over Danmark, men da politiets indsatsgruppe firede sig ned fra helikopteren over Nyhavn, var Kansas pludselig væk – og nu er Kansas officielt erklæret død.
Vibse ville jo bare sende en fødselsdagshilsen til sin søn.
Petrine Agger er den slidgigtsramte, Arne-pensionssøgende Sosu medarbejder Vibse, der mens publikum lytter til sønnen Kansas’ indspillede dagbøger, kommenterer, sukker og virrer med hovedet foran sit livstidspuslespil. Og Jela Natius Abildgaard er den entusiastiske museumsguide, der med lige dele informationslyst og benovelse over revolutionen og ikonet Vibse, kaster sig ud i et klassisk FAMILIEN greb, og takker både heltinden og publikum, uden hvis ofre og uegennyttighed verden ikke ville se ud som den gør. Instruktionen har Lene Skytt taget sig af – men det er hele Kunstkollektivet FAMILIEN der sammen har skabt KANSAS, ER DU DØD? Det mærkes.
Foto: Søren Meisner