KANNIBALEN // KGL Dansk & Teater Grob, i Skuespilhuset, Det Kongelige Teater

⭐⭐⭐⭐⭐

Skriget var frygteligt, men kort. Kun 20-30 sekunder

Johannes Lilleøres grænseoverskridende dramatikerdebut er ekstrem, intens, og dampende hed mørkelagt kærlighed. En fortælling om ensomhed, ubetinget tillid og uigenkaldelige beslutninger. En fortælling om en lukket verden fordømt af de fleste. En fortælling om kannibalisme.

Lilleøres stykke er baseret på de virkelige begivenheder, da Armin Meiwes i 2001 traf Bernd-Jürgen Brandes i en lukket gruppe på nettet, hvor de aftalte at Armin skulle dræbe, partere og spise Bernd-Jürgen. De var begge ensomme i deres for andre uforståelige verden, og havde begge ledt i lang tid efter det perfekte match. Og da Bernd-Jürgens hedeste ønske ikke bare var at være elsket, men at blive spist – og Armins inderste ønske var at spise et andet menneske – så nærmede de sig hinanden, og lavede til sidst en aftale om at gøre deres fælles drøm til virkelighed.

I regi af Det Kongelige Teaters dramatikerlaboratorium KGL Dansk har Johannes Lilleøre dramatiseret virkelighedens hændelser, og det er instruktøren Sargun Oshana der har grebet tøjlerne, og iscenesat KANNIBALEN i en samproduktion med Teater Grob. Og det er i sandhed blevet en mørk, intens, og til tider rystende forestilling – for ikke alene er kannibalisme i sin essens både uhyggelig og strafbar i enhver henseende, men når Sargun Oshana har valgt at lade forestillingen foregå primært i mørke, så enhver lille lyd skaber nye billeder i publikums hoveder, så sprænger KANNIBALEN skalaen, og ender som årets mest grænseoverskridende kærlighedsdrama.

Mørket fodres af mørket

I forestillingen, hvor det er Morten Burian som Meiwes der er fortælleren ud til publikum, sideløbende med begge mænds udsagn og dialog undervejs i handlingen, følger vi hele forløbet efter Patrick Baurichter som Bernd-Jürgen Brandes er ankommet til Meiwes’ afsidesliggende landejendom, og ritualet kan begynde. For hele affæren mellem Armin og Bernd-Jürgen er et langt ritual, hvor alt er aftalt på forhånd, og tilliden er altafgørende. Alt bliver dokumenteret på video, og der er en udtalt forventningens glæde i de to mænds handlinger og dialog, som Sargun Oshanas mørke kun understreger, når det da ikke lige forstærker den sitrende utryghed der uundgåeligt breder sig blandt publikum.

Jeg lægger mig på slagtebænken

For i mørket følger vi processen på nært hold, helt fra de praktiske forberedelser og første usikre tilnærmelser, til selve sønderdelingen, hvor Armin efter aftale skærer Bernd-Jürgens penis af, deler den i to, blancherer kødet, og steger det på panden krydret med salt, peber og knust hvidløg. Aftalen er at de skal dele måltidet mens Bernd-Jürgen er i live, for det er en vigtig del af aftalen for Bernd-Jürgen, at han kan spise sig selv. Og først derefter kan Armin lade Bernd-Jürgen dø i badekarret, svømmende rundt i sit eget blod.

I en mere konform iscenesættelse ville dette udmønte sig i et blodbad på scenen, og blodets røde farve ville fylde scenerummet. Men i Sargun Oshanas mørke bliver alle billeder skabt i vores hoveder, mens vi hører Morten Burian og Patrick Baurichter i en monsterperformance, i mere end én forstand.

KANNIBALEN er ikke en lettilgængelig forestilling, hvor man blot kan kigge væk ved ubehag, for fortællingen lever i dit hoved, og forsvinder først når det store loftslys tændes. Ved premieren blev det også for meget for to publikummer, hvoraf den ene fik et epileptisk anfald, og den anden kastede op, da vi nåede føromtalte scene med det afskårne lem. Så selv om jeg ikke tror at det er noget der vil ske jævnligt, så er det vigtigt at være bedst muligt forberedt, og måske springe over hvis man ikke er 100% fit for fight – både fysisk og mentalt.

Jeg er aldrig alene mere. Vi er ét kød

I den dramatiske kunsts historie er død og kærlighed portrætteret utallige gange, og vi har vænnet os til at elskende dør på en scene i hobetal. Men i Johannes Lilleøres dramatikerdebut, hvor kærligheden møder to mænds trang til at blive ét, bliver vi alligevel rystet i vores grundvold. Med Sargun Oshanas bevidste brug af mørke, og Morten Burian og Patrick Baurichters eminente håndtering af teksten, bliver KANNIBALEN en uafrystelig forestilling – og en stor sejr for dramatikerlaboratoriet KGL Dansk.

KANNIBALEN spiller i Skuespilhuset fra d. 27. april til d. 7. maj 2022.

Foto: Camilla Winther

SE MERE HER