⭐⭐⭐⭐
”Adapting the intimacy from the private sphere”
I rækken af visninger i Corpus’ serie Corpus Episodes, er temaet nu Hjem, og koreografen ingen ringere end norske Kristin Ryg Helgebostad, der også stod bag den vilde og rockede koreografi i The Real Raw, som Corpus i 2019 producerede i samarbejde med Roskilde Festivalen. Og ligesom med The Real Raw, er koreografien i HOME #1 en myriade af følelser og indtryk, og i bund og grund essensen af bevægelser der fortæller en historie.
HOME #1, der først er blevet opført i flere private hjem, for derefter at tage hjemmet og stemningen med i koreografien, lader danserne fortælle hjemmets historie i A-salen.
Hvidklædte dansere med hvide parykker indtager det tomme scenerum, hvor scenografien – ud over et kæmpe ryatæppe – kun består af møbler, lamper og lys hængende ned fra loftet i wirer som et tag af stjerner på himlen.
Dansernes største udfordring i A-salen er, at agere og performe som om de stadig er i et privat hjem. Som om de er i midten af en families stemning og følelser, som om de stadig fornemmer hjemmets vægge og trygge rammer. Helgebostads koreografi er både voldsom, fintfølende og legesyg, og adskillige gange oplever man hjemmets mange sider, når Corpus’ dansere opfører de små dramaer som dagligdagen rummer.
Hjemmet er jo mangesidet, og både de trygge rammer for det lille barn, de voldsomme konfrontationer og konflikter hos de voksne, og familiens helt naturlige udvikling med børn der vokser og unge der bliver voksne, får danserne med i HOME #1.
”Solen er så rød mor”
Kristin Ryg Helgebostad formår i HOME #1 med enkle midler at fortælle hjemmets historie, og med Alexander Stægers afsluttende godnat sang er vi som publikum slet ikke i tvivl om hvor vi er. Vi er hjemme.
Foto: Simen Dieserud Thornquist