HAMLET // Vendsyssel Teater – arena scenen.

⭐⭐⭐⭐⭐

Elliott Crosset Hoves teenager-Hamlet rykker Shakespeare tættere på SKAM-generationen. 

Elliott Crosset Hoves samspil med den debuterende Asta Kamma August som Ofelia, er den unge generation i Shakespeares HAMLET blevet præcis så flabet og nærværende, at vor tids teenagere uden tvivl vil kunne identificere sig med de martrede unge i Shakespeares klassiker.
Elliott Crosset Hoves drengede charme og alvorsfulde teenage-attituder er et scoop på Vendsyssel Teater, i en tid hvor der (igen) diskuteres om Shakespeares dramaer stadig holder.
Og at placere en debutant i rollen som den uskyldsrene Ofelia, der mildest talt bevæger sig fra himmel til helvede, er et dristigt sats fra instruktøren Jacob Schjødts side, men det belønnes ovenud i det vellykkede samspil.

INTET DRAMA UDEN ONDSKAB
Den store skurk i dramaet, tronraneren, kvindebedåreren og morderen Claudius, spilles med tyngde af Henrik Birch, der med passende dele ondskab og anger fylder scenerummet med pondus – samt den underliggende uundgåeligt truende tone. Og sammen med den forførende Charlotte Fich som (festens?) dronning Gertrud, den svigefulde kvinde klædt i larmende rødt, udgør de ikke bare det forelskede og lystfulde par – men også hjertet af det fængsel som Hamlet befinder sig i.

Og netop fængslet, isolationen, og den omgivende råddenskab er hvad Jacob Schjødt har valgt at sætte fokus på, ikke mindst som en kommentar til vores samfund i dag.
Derfor er scenografien af Carsten B. Kristensen på Vendsyssel Teaters store Arena-scene også mørk og dyster, truende og omklamrende, og skaber dermed ikke bare de fysiske rammer for tragedien, men også det mentale lag af nedtrykthed som et fængsel udstråler.

INTET MØRKE UDEN LYS
Humor skal der til – og Vendsyssel-veteranen Jørgen Bing er aldeles pragtfuld og vanvittig morsom som Polonius, den evigt snakkende og selvbevidste hofsnog. Og sammen med Rosenkrans og Gyldenstjerne (Julie Buch-Hansenog Jesper Groth), samt Benjamin Katzmann Hasselflug og Kresten Andersensom de rejsende skuespillere, understreger de hvor megen humor der rent faktisk også gemmer sig i Shakespeares tekst.

Men selv om forestillingen – primært 1. akt – nok var den morsomste Hamlet jeg har set til dato, så var det dog kun en yderligere understregning af ondskaben, mørket og undertrykkelsen, som Hamlet kæmper med. Og hvilken teenager vil ikke forsøge at flygte, at gemme sig, at skabe sin egen verden, når man føler sig fængslet i et råddent rige.

Shakespeare skal opleves på en arena scene når man har muligheden. Og det har man lige nu – på det nye Vendsyssel Teaters store In-the-round scene i Hjørring.

⭐⭐⭐⭐⭐ – Der er ingen undskyldninger.

foto: Tao Lytzen

SE MERE