⭐⭐⭐⭐⭐
Amy Lanes djævelsk henslængte Puccini på Børsen er opera på første klasse, men også afvæbnende komik der rammer lige hvor den skal.
Puccinis GIANNI SCHICCHI, historien om den fine familie der går i panik når de opdager de ikke er betænkt i den rige onkels testamente, er Puccinis rammende portræt af griskhed der blev uropført i 1918, men lige så godt kunne være et situationsbillede fra 2021.
Det er laid-back operakomik på første klasse, når Amy Lane og Copenhagen Opera Festival lader instruktør Jack Furness lege med Puccini i Børsens smukke sal, hvor scenograf Hannah Wolfe og lysdesigner Charlie Morgan Jones omskaber arkitekterne van Steenwinckels nederlandske renæssancebygning til et palads i Firenze fra det 17. århundrede – nærmere betegnet Palazzo Donati, stedet hvor den rige Buoso Donati residerer.
Scenen er sat i Grandioso Camera Padronale, bedre kendt som The Grand Master Bedroom i paladset, der er fyldt med værdifuld kunst og klenodier vi slet ikke vidste eksisterede. Som for eksempel statuen bagest i den store sal, som badet i blåt lys med et trylleslag er blevet til en statue af Dante Aleghieri, skabt af Firenze kunstneren Vincenzo Donati, og med største naturlighed overvåger soveværelset i Palazzo Donati. Så alle os der troede det var Christian 4., får os en gevaldig lærestreg i dagens anledning.
Med dirigent Robert Reimer for enden af himmelsengen og pianist Ulrich Stærk ved pianoet der normalt vederkvæger husets herre før natten tager over, samt et stærkt hold af sangere med David Kempster som Gianni Schicchi i spidsen, udfolder der sig 50 minutters panisk virvar som går lige i hjertet. Ikke mindst Helle Gössler som datteren Lauretta, med den ikoniske Oh mio babbino caro, er en sand nydelse midt i kaskaderne af latter der uundgåeligt breder sig blandt publikum.
Glem regnen og efterårets kolde første dage, og sus i stedet ind på Børsen, og grib øjeblikket hvor djævelsk grådighed kæmper om pladsen med latteren.
Copenhagen Opera Festivals GIANNI SCHICCHI spiller kun på Børsen d. 27. og 28. august 2021.
Foto: Olafur Gestsson
SE MERE HER