⭐⭐⭐⭐⭐
”Hør nu her skat, fugle kan bare ikke føle højdeskræk”
Når Pygmalion forsøger på at forklare hvordan verden hænger sammen, er GALATHEA3000 på pletten med sit nyskabte sind, og opresumerer køligt hvad hun har fået at vide af sin kloge skaber. ”Altså, ligesom man tidligere opfandt guderne, da der var meget man ikke kunne forklare, så opfinder man nu eksperter for at forklare det uforklarlige?” Man kan aldrig slappe helt af, for der er masser af samtids piskesvirp i Marie Bjørns tekst, hvor hun konstant lægger flere lag på uskyldige replikskifter. Men intet er uskyldigt i den nye rising star dramatikers univers, og ligesom i hendes debut APOKALYPSE på Momentum i 2020, dukker der hele tiden nye vinkler op der forklarer verdens tilstand.
GALATHEA3000 på Mungo Park er et nyt take på den græske myte om kongen Pygmalion, der i frustration over kvinder skaber sin egen version af den perfekte kvinde, som han bliver så henrykt for, at det ender med lykkelig kærlighed og et barn oveni. Men hvor myten er skabt ud fra mandens lyst og ønsker, giver GALATHEA3000 stemme og viljestyrke til den skabte kvinde, som ikke kun gør hvad hun bliver bedt om, men også stiller spørgsmålstegn til manden og den verden hun er blevet sat i.
I et lyserødt dukkekostume med kæmpe sløjfe er Ellaha Lack billedet på Pygmalions drømmekvinde, og på Zaki Nobel Mehabils matchende sokker i sandalerne, kan man se at den selvglade mand har skabt hende i sit eget billede.
”Det bedste ved hende er, at hun ikke har nogen minder”
Marie Bjørns tæft for ord er uafviseligt stor, og i GALATHEA3000 giver hun los på kvindens vegne, i en sønderknusende massakre på manden der tænker at kvinden er bedst uden minder. Det er ny nutidig dramatik, og det er ikke noget tilfælde at det er landet på Mungo Park, hvor Anna Malzer med turbofart er ved at etablere sig som teaterdirektør med mening. I øvrigt præcis som sine forgængere på posten, for Mungo Park har altid fostret markante stemmer indenfor scenekunsten.
Mikkel Rostrup har kreeret en enkel scenografi med lysstofrør og madrasser, der både rummer det intime og det futuristiske, og det er Anders Lundorph der har instrueret denne 2021 version af Pygmalion, hvor Zaki Nobel Mehabils mand bestiller kærligheden på nettet med troværdighed, og specielt Ellaha Lack får foldet sit talent ud til max. Ellaha Lacks skift mellem den smilende, blide og føjelige dukke, og den spørgende, kritiske og selvstændige kvinde, er outstanding i Lundorphs instruktion.
GALATHEA3000 på Mungo Park spiller t.o.m. d. 15. juni, men lur mig om den ikke bliver en fast del af repertoiret på Allerød scenen.
Foto: Zuhal Kocan