⭐⭐⭐⭐⭐⭐
Utidig eller nutidig?
Shakespeare & Ovid, Kragerup & Knutzon.
I en verden af i dag, en verden hvor selviscenesættelse overskygger realiteterne og vi hellere vil være fortællingen om os selv, er Shakespeares EN SKÆRSOMMERNATSDRØM perfekt til at udstille dilemmaerne i vores liv. Og når Elisa Kragerup så allerede har en af Danmarks bedste dramatikere spærret inde i tårnværelset på Betty Nansen, så ligger mødet mellem dramatikerne Line Knutzon og Shakespeare lige for.
Handlingen i Shakespeares EN SKÆRSOMMERNATSDRØM drejer sig grundlæggende om to unge kærestepars sorger og forviklinger, i en eventyrskov fuld af alfer og trylleri. I skoven hersker alfernes konge og dronning, Oberon og Titania, og med skælmen over dem alle, den lystige alf Puk, forsøger skovens herskere med list og tryllestøv at ændre spillets gang. En klassisk Shakespeare, med kærlighed og sorg, lidenskab og død, samt forvekslinger og drama.
Oplægget er gefundenes fressen for Elisa Kragerup, der med Line Knutzons disruptivt snørklede sind og vidunderligt direkte tekstuelle univers, får Shakespeares EN SKÆRSOMMERNATSDRØM til at møde 2019 med stående ovationer. Iscenesættelsen på Betty Nansen er både dragende og eventyrlig, som f.eks. når Mikkel Arndt som Oberon, skovens hersker, med sønderreven skjorte forsøger at overbevise sin dronning Titania (Maria Rossing) om at overlade ejerskabet af en ungersvend til ham, og jalousien viser sig som røg ud af porerne på dem begge. Eminent skuespil fra Rossing og Arndt, der med eventyrlige tricks og teatermagi får Steffen Aarfings drømmescenografi til at fylde hele scenerummet.
EN SKÆRSOMMERNATSDRØM er i den grad en ensembleforestilling, og Maria Rossing, Peter Plauborg, Niels Ellegaard og Simon Bennebjerg, samt Mikkel Arndt, Xenia Noetzelmann, Martine Emilie Barrett Levinsen, Emma Sehested Høeg og Magnus Christensen er som smurt ned i deres Kragerupske Shakespearekarakterer.
Men et æsel stikker ud! Og hvilket æsel. Stor og mægtig som en viking fylder Peter Plauborg altid scenen ud når han er på, men ligesom han i Kragerups Metamorfoser på Det Kongelige Teater kunne transformere sig efter behov, ligeså nemt er det også for Plauborg at illudere det æsel den fortryllede Titania forelsker sig i. At se Peter Plauborg og Maria Rossing boltre sig dyrisk i lidenskabens vold, er ikke bare lidt af et deja-vu til det hedengangne Det Røde Rum, men også et fest udi fysisk teater når det er bedst.
I en 2019 opdatering kan EN SKÆRSOMMERNATSDRØM selvfølgelig ikke fungere uden en uendelig strøm af selfies og GoPro kameraer der dokumenterer alt, og vidunderlige Emma Sehested Høeg er som den forelskede Hermia inkarnationen af et moderne menneske, dybt forelsket i ungersvenden Lysander, men dog endnu mere optaget af sig selv. Selv en forelskelse eksisterer ikke, før den er dokumenteret på hendes egen Youtube kanal. Welcome to 2019.
”Mur, vis mig din revne”
Shakespeare har mere end en gang tyvstjålet Ovids digt Pyramus og Thisbe, og i EN SKÆRSOMMERNATSDRØM bliver Pyramus og Thisbe navnet på en amatørteaterforestilling, som skal spilles som underholdning ved Hertugen af Athens bryllup. At grine af amatører der stiller sig op på en scene eller skærm, er således ikke noget nyt fænomen. Og her får dramatiker Line Knutzon sat et markant aftryk på Shakespeares forestilling, i og med hun ikke kan holde nallerne fra nutidens krænkelseskultur, der får fuld skrue når de tre amatørskuespillere i maskotkostumer indtager prøverummet, hvor alt fra instruktørens verbale revselsesret, til repræsentationsproblematik og små klap i numsen, ender med at instruktøren udvandrer, fordi han føler han hører de andre sige han skal gå.
2019 kosteligt morsomt sat på spidsen af Knutzons skarpe pen. Selv en mur kan blive krænket.
Puk, den skælmske alf der både er lydig og drillesyg, bliver i det Kragerupske drømmeunivers spillet smukt og dragende af Xenia Noetzelmann, der med referencer til både Twin Peaks og Pulp Fiction bevæger sig elegant på alle planer. Både som aktiv deltager, når puds skal spilles, og som iagttager med et plus-size popcorn bæger i favnen, når resultaterne af egne narrestreger skal betragtes. Noetzelmann er med sit dybe hemmelighedsfulde blik og helt egen kraftigt tyskinfluerede stemmeføring en gave som Puk.
Kragerup & Knutzons dobbelteksponerede EN SKÆRSOMMERNATSDRØM er ualmindeligt utidig – og meget nutidig.
foto: Emilia Therese