⭐⭐⭐⭐⭐
”Troskab mod en, er grusomt for de andre. Jeg er god ved alle”
Charlatanen Don Juan har sin egen opfattelse af verden, så selv bruden ved et bryllup bliver lokket en tur med på værelset, i det moderne hotel som er rammen om John Fulljames’ iscenesættelse af Mozarts DON JUAN.
Fortællingen om forføreren kan spores helt tilbage til 1630, hvor det utvetydigt moraliserende skuespil af den spanske munk Gabriel Téllez kom til verden, og hvor synderen Don Juan selvfølgelig bliver straffet af Gud og ender i helvede. Siden da er bl.a. Mozarts Opera kommet til, og flere gange har historien fået tilføjet et lille efterspil, så historien trods alt ikke skulle fremstå alt for dyster.
Men i John Fulljames iscenesættelse holder vi os til den originale fortælling, hvor Don Juan – efter han har forgrebet sig på den skønne Donna Ana – dræber Donna Anas far kommandanten, hvilket skal vise sig bliver Don Juans endeligt, da kommandanten lokker ham med ned i graven. Men først efter Don Juan både har forført adskillige andre kvinder, svigtet lige så mange, og endda falsk anklaget sin tro tjener Leporello for drabet, blot for at redde sit eget skind.
Så Fulljames’ iscenesættelse er altså tro mod den originale historie, men tager et tidshop ind i nutiden, hvor hele den imponerende hotelscenografi spiller en stor rolle. For lige som i 2019, hvor Fulljames iscenesatte NIXON IN CHINA, har han ladet Dick Bird stå for scenografien, og Birds innovative scenedesign får os straks til at føle, at vi er gæster på det Arne Jacobsen designede Radisson Royal Hotel i København. Og små detaljer, som at Donna Anna har problemer med at komme ind på hotellet, fordi hun foran den automatiske hoveddør må stå og vifte med armene i en uendelighed – præcis som man tit står i et S-tog – siger meget om detaljegraden i Bird og Fulljames’ samarbejde.
Don Juan blev ved premieren sunget farligt forførerende af den altid eminente tenor Palle Knudsen, og Don Juans tjener Leporello blev ligeledes pragtfuldt fortolket af Morten Staugaard, der med sin overbevisende bas og en fyrig rød manke, var perfekt i rollen som den både morsomme og underkuede tjener. Det er en kæmpe gevinst for operaen at have en så kompetent bas, der også er skuespilleruddannet.
Samspillet mellem sangerne og scenografien i Fulljames’ iscenesættelse viser sig gang på gang, bl.a. i scenen hvor Leporello opremser den uendelige liste af Don Juans erobringer. Mens Leporello som en nidkær bogholder fortæller om Don Juans mange kvindebekendtskaber, glider gardinerne fra i hotellets værelser, og kvinder på stribe står og viser sig frem i vinduerne, som stod de i Red light district i Amsterdam.
”Sådan går det den som synder”
I Kasper Holtens fantastiske opsætning af Nibelungens Ring i 2006, havde Holten valgt at se på fortællingen fra kvindens side, men i John Fulljames’ iscenesættelse af DON JUAN her i 2022, er det mændene der meget klassisk sætter tempoet i forestillingen. Men selvfølgelig er der også store partier til kvinderne i DON JUAN, hvor listen af Don Juans nedlagte kvinder er lang. Og i Fulljames’ iscenesættelse på Operaen er det som historien foreskriver, Donna Anna, Donna Elvira og Zerlina der spiller de afgørende roller, og her har Den Kongelige Opera fundet et fornemt hold til de tre markante partier. Ved premieren var det Mandy Fredrich som Donna Anna, Sine Bundgaard som Donna Elvira, og Kari Dahl Nielsen som Zerlina, der alle sang de krævende partier forrygende og passioneret, med al den undertrykte vrede og ugengældte kærlighed der ligger i fortællingen.
DON JUAN spiller i Operaen i København, fra d. 30. januar til d. 3. juni 2022.
Foto: Camilla Winther