⭐⭐⭐⭐⭐
My precious…..
Er Tue Biering ond eller god? Er Gollum? Er Hans?
Forestillingen DET GODE vs DET ONDE på Aalborg Teater lægger på ondeste vis ud med toner og musikbrudstykker fra Star Wars og E.T. – toner der altid bringer mig i en tilstand af momentan lykke, da min reptilhjerne automatisk slår over i popcorn & cola-mode når John Williams’ ikoniske toner dukker op, og jeg ved at verden er ved at blive frelst, fordi det gode altid sejrer. Men det er ondt i Tue Biering sammenhæng, fordi det naturligvis kun er for at understrege pointen, at der ikke er noget der er helt sort eller helt hvidt. Og det varer heller ikke længe før illusionen brister, tonerne forsvinder, og Bierings vilde trekløver Ena Spottag, Jacob Moth-Poulsen og Marie Knudsen Fogh indtager scenen.
Bierings forestilling handler i bund og grund om at miste troen på det gode, og hovedkarakteren Hans må derfor drage ud på sit livs vigtigste odyssé for at forstå verden af i dag – og forhåbentlig at genfinde troen.
Jacob Moth-Poulsen lægger for som Hans, der i lange underhylere og med en simpel paryk drager mod det ukendte. For Hans er er blevet svigtet! Svigtet af den hyggelige og troværdige Dr. Huxtable, der har vist sig at være en simpel sjuft der bedøver og misbruger kvinder på stribe, svigtet af manden der med næsten gudestatus blev udråbt til den frie verdens frelser, men viste sig at være en varmluftsballon, der i stedet for at lukke Guantánamo, sendte flere dronebomber ud over verden end nogen anden US præsident. Og svigtet af selveste Michael Jackson, hvis musik Hans nu ikke længere kan danse til, uden at tænke på børnene i Jacksons selvbestaltede paradis. Så Hans er rasende, og har mistet håbet.
Men Hans må også kigge indad. Har han altid selv været god? Er hans handlinger altid i orden, og fri for fejl og krænkende adfærd? Selvransagelsen bliver første stop på rejsen, og Hans må bryde ud i et rungende undskyld! Er Hans nu fri? Er det vejen?
Hans bliver overbevist om at det er pikken der driver det onde frem, og beslutter sig for at få den skåret af, og herefter kalde sig Eva. Det MÅ være løsningen. Som kvinde i verden i dag er man den rette til at definere hvad der er godt eller dårligt. Men er Eva nu gået over til The Dark Side? Ena Spottag og Marie Knudsen Fogh – i ligeledes charmerende underhyler-oufit – giver Hans modspil som både den ene og den anden fløj i kampen om at kalde sig god, og de kaster sig bl.a. ud i at definere ondskab og godhed ved at skrive det på bagvæggen, i sikker tro på deres alvidenhed og upartiske grundholdninger. Hitler og kolera under ondskab. Små nuttede babyer og Gretha Thunberg under det gode.
Hans-parykken skifter mellem de tre spillere, og Marie Knudsen Fogh er nu Hans, der stadig ikke er overbevist om at have fundet de vises sten. Og mens renselsesprocessen er i fuld gang, kommer der en Yoda karakter trissende ind på scenen, og vi bliver endnu en gang mindet om, at det kan være svært at vide hvem der er på hvilken side. Darth Vader og djævelen himself dukker også op og følger med i udviklingen, og selveste Gretha Thunberg giver også Hans en bredside.
Tue Bierings omfattende tekst i DET GODE vs DET ONDE er hæsblæsende og vild, og får med fremragende præstationer af Ena Spottag, Jacob Moth-Poulsen og Marie Knudsen Fogh på suveræn vis turneret hele diskussionen om godt og ondt på halvanden time, og efterlader dig med følelsen af, at du nok hellere må tage et par ting op til revision. Før det er for sent.
Foto: Lars Horn