DET FORTROLIGE RUM // Projekt Glemmebogen. Off Off Produktion & Teatret Svalegangen

⭐⭐⭐⭐

Løb Frank, løb.

Offentlighedsloven under lup. Det kunne lyde tørt og kedeligt, men når Ina Miriam Rosenbaum skal tilføje et afsluttende kapitel i Projekt Glemmebogen, hvor hun tidligere har skabt SKATTESAGENS HELTE, CORYDONG og senest DEN RETFÆRDIGE KRIGER, så ved vi godt det ikke bliver kedeligt. Faktisk skulle Projekt Glemmebogen have været en trilogi, men i arbejdet med de glemte/skjulte/prekære sager, stødte Rosenbaum – som den ihærdige kunstner hun er – på et morads af forhindringer, der krævede en epilog til trilogien.

Det er Kristian Halken der har forfattet teksten, og i forestillingen DET FORTROLIGE RUM, som foregår i år 2068, følger vi journalisten Frank Lewandowskis indædte kamp, for at komme til bunds i hvad det er regeringen egentlig har gang i. Det er Socialdemokratiet der er ved magten, og den nu 90-årige statsminister Mette Frederiksen har ikke vist sig i 30 år, de samme 30 år hvor Monte Carlo mutationen – den frygtede Medusa-virus – har hærget landet, og regeringen med sin undtagelseslov har holdt landet i et jerngreb.

Frank kæmper for at finde ud af, hvad der er i den pille han er blevet beordret til at tage, men hver gang han føler han er på sporet, bliver han venligt med bestemt afvist med henvisning til offentlighedsloven, og den allestedsnærværende og meget indgribende §24.

Folk synger med som var det Titanic der er ved at synke

På TV er der dagligt fællessang, men det er gentagelser helt fra starten af Coronaens udbredelse, og fysisk ser man hinanden så sjældent, at befolkningstallet daler drastisk. Frank bliver mere og mere desperat, og Anders Budde er perfekt som den halvt fortabte, halvt heroiske journalist, der bare ikke vil bukke under for systemets totalitære behandling af borgerne. Eller er Frank bare konspirationsteoretiker? Han må ikke se sin kone og barn fordi han ikke er vaccineret, og han flygter gennem gaderne og må kravle gennem kloakkerne for at undgå at blive taget.

DET FORTROLIGE RUM handler således både om offentlighedsloven der blev vedtaget i 2013, og om den siddende regerings håndtering af Covid pandemien. Det kan man mene om hvad man vil, men det giver helt sikkert et mere præcist indblik i en ikke helt ukompliceret lovgivning, når man bruger en aktuel krise som case. Og det er helt sikkert mere underholdende.

Vi er som små hvide mus

Ud over den virkelige journalist Sofie Buch Hoyer, der gennem hele forestillingen holder publikum opdateret og informeret om paragrafferne i Offentlighedsloven, er det kun Anders Budde som Frank Lewandowski der er live på scenen – alle andre karakterer er med på ”direkte” link via Zoom – præcis som vi allerede kender det her i 2022. Både en skøn Kristian Halken som Franks skakspillende ven fra undergrunden, og Henrik Weel og Solbjørg Højfeldt som Franks bekymrede forældre, samt hele castet med Sofia Mehlum, Søren Bang Jensen, Anna Ur Konoy, Karin Bang Heinemeyer og Andreas Jebro er med i forestillingen via video links. Selv Ina Miriam Rosenbaum dukker til sidst op på skærmen, som en skræmmende 90-årig udgave af statsministeren.

Og det virker. Muligvis fordi mange af os, nu i 2022, allerede har vænnet os til kun at se kollegaer og bekendte via skærmen, men selv om der er mange teatre der har afprøvet formatet, er det her en af de bedst fungerende video/teaterhybrider jeg har set længe.

DET FORTROLIGE RUM er en co-produktion mellem Rosenbaums eget Off Off/Produktion og Teatret Svalegangen, og bliver vist på Svalegangen i Aarhus fra d. 22. januar til d. 5. februar, og tager derefter på turné i hele landet.

Foto: Montgomery

SE MERE HER