DANCE OF THE FISHERMAN // Locus Theatre Company & Location X, på PASSAGE FESTIVAL

⭐⭐⭐⭐

Of course, I remember

På en stor sten, på en badebro, i sandet, på molen eller på store træstammer omkring en bålplads – Caroline McSweeney og Taneli Törmas lystfiskerhistorier flyder derudaf som en laks i modstrøm. Ligegyldigt hvilket vejrlig Espergærde Havn er ramt af, så går historierne lige ind, og bliver siddende lang tid efter den røgede makrel er gledet ned og forestillingen DANCE OF THE FISHERMAN er slut.

Jeg har fisket siden jeg var seks

Lisbeth Sonne Andersen sidder på en sten og fortæller lystfiskerhistorier om den kæmpe fisk hun fik hevet i land engang, og glæden ved fiskeriet strømmer os i møde – alle os der står på stranden, koncentreret lyttende, iført de udleverede sorte regnfrakker og med hver sin pilkestang i hænderne. Eller rettere, med hver sin fire meters kulfiberstang, uden hjul, line eller krog, for i DANCE OF THE FISHERMAN handler det ikke om at fange noget, det handler om fornemmelser, om følelser, og om at leve sig ind i de mange historier som McSweeney og Törma har samlet til os.

Historierne, der både er på dansk og engelsk, er strøet ud over den vandretur vi tager langs stranden i Espergærde, og hvad enten historierne bliver fortalt af en af forestillingens tre performere, eller de flyder ud af små medbragte højtalere, er det som om man kender personerne bag. For hvem kender ikke den sitrende fornemmelse når snøren strammes i små jag, når fiskestangen pludselig bøjer sig faretruende mod vandoverfladen, eller man øjner en blank fiske ryg i overfladen.

Den var på 12 kilo! Eller måske 14. Eller 20 – den var nok på 20 kilo.”

Sofia Kistol, Lisbeth Sonne Andersen og Taneli Törmä selv er de tre performerne på vandreturen, og det er gennem deres bevægelser og Taneli Törmäs koreografi vi virkelig lever os ind i de smukke historier i al deres simpelhed.

Mens Törmä skuer ud over havet, kommer Lisbeth Sonne Andersen i land med en kæmpe fisk i armene, lægger den forsigtigt på stranden, og begynder at partere den. Sådan fornemmes det i hvert fald. Og Sofia Kistol fileterer fisk og hænger fiskenettet til tørre, mens publikum står med pilkestængerne i vejret som en skov af afpillede piletræer der vajer i vinden, hvor mågernes skrig fylder luften i Esa Mattilas soundscape, og illusionen holder max.

DANCE OF THE FISHERMAN er ikke bare en skøn vandretur ved Espergærde Havn, det er præcis koreografi med svirp på kastestængerne, stille action på en badebro, og virkelige, knugende, rørende og bevægende fiskehistorier fra det virkelige liv. Og så afsluttes vandreturen endda med friskrøgede danske makreller, serveret direkte fra det lille røgeri på Espergærde Havn.

Fotos: Bruno Volpe & Karsten Piper

SE MERE HER