COME FROM AWAY // Fredericia Musicalteater

⭐⭐⭐⭐⭐

Vi er stadigvæk os, men aldrig mere dem vi var

Den 11. september 2001 – bedre kendt som 9/11 – hvor World Trade Center tvillingtårnene i New York og USA’s forsvarsministerium i Pentagon blev ramt af terror, og luftrummet over USA blev lukket, måtte 38 fly nødlande på den canadiske klippeø Newfoundland, og den lille by Gander måtte tage imod 7000 passagerer fra hele verden. 7000 utrygge, nervøse mennesker der ikke vidste hvad der skete, men også 7000 mennesker der pludselig var en del af et lille samfund, der lykkeligvis tog imod dem med al den medmenneskelighed som kan tænkes.

Det lyder ikke lige som en musical som vi kender dem, og det er Fredericia Musicalteaters COME FROM AWAY bestemt heller ikke. Det er til gengæld en fantastisk musical for voksne, en musical der rummer alle de følelser der ramte både de nødstedte passagerer, og den ellers så stille by Ganders beboere. Fra mistro, frygt og frustrationer, til forståelse, kærlighed og medmenneskelighed.

Fredericia Musicalteater har med COME FROM AWAY sat barren højt for det genetablerede teater, og fra start af sat en fed streg under deres ønske om at fremhæve ensemblet. For selv om der er stjernestøv over flotte og prisvindende navne som Lars Mølsted, Oliver Aagaard-Williams, Nicoline Siff Møller og Maria Skuladottir, er det ensemblets synergi der tager COME FROM AWAY op i øverste lag af musicalproduktioner fra teatret i Fredericia. Og glem ikke det gode samarbejde med Musicalakademiet, som denne gang bidrager med fire dygtige studerende, der alle indgår i ensemblet på fornemste vis. Kort sagt er Fredericia Musicalteaters COME FROM AWAY en ensembleforestilling på højeste niveau

Vi ved knap hvor vi er, men vi er ikke dér!”

Når man som Fredericia Musicalteater henter en prisvindende forestilling ude i verden, er det ikke ensbetydende med at forestillingen bliver et hit i Danmark, det kræver et knivskarpt blik for hvordan man kan skabe sin egen version, og det kræver erfarne kræfter på holdet. De fire danske grundpiller i denne produktion er instruktør Thomas Agerholm, scenograf Benjamin la Cour, kapelmester Martin Konge, og koreograf Kim Ace – alle erfarne musical folk der ved hvornår de skal træde varsomt, og hvornår der skal trædes på speederen.

I Benjamin la Cours dunkle scenografi, med stumper fra Twin Towers der konstant lurer som mørke skyer, formår Thomas Agerholm med sin instruktion at bevare hovedet koldt, både når der er personlige tragedier på spil, og når vi oplever humoren i canadierne Irene Sankoff og David Heins manuskript. For der er masser af latter, dans og musik i den ellers traumatiske historie.  Og med kapelmester Martin Konge i spidsen, får publikum masser af keltisk folk rock, med stemningsfuld fløjte, harmonika og rumsterstang, der ikke bare brager ud over scenekanten, men sammen med Kim Ace’s levende koreografi får det homogene ensemble til at koge.

Fredericia Musicalteaters COME FROM AWAY er årets bedste ensembleforestilling indenfor genren, og lige det der skulle til for at overbevise dem der ikke troede på Fredericias førerposition.

Foto: Rumle Skafte

SE MERE HER

En tanke om “COME FROM AWAY // Fredericia Musicalteater

Der er lukket for kommentarer.