Forbindelsen mellem kroppen og jorden, mellem maskinerne og naturen.
En af Danmarks mest spændende performancekunstnere holder for tiden til i et enormt jorddepot, yderst ude på Nordhavns tippen – der ude hvor skiltene med INGEN ADGANG og FARLIGT AFFALD dominerer i landskabet, og hvor sporene efter de kæmpe Liebherr gravkøer får folk som mig til at minde om Ronaldo efter en tackling i straffesparksfeltet. For jeg gik ikke mange skridt i Nana Francisca Schottländers performancevandring BODYSCAPING før jeg trådte skævt, og måtte gå i jorden med en teatralsk grimasse og adskillige forbandelser sendt i retningen af de skyldige – de gigantiske maskiner.
Men jeg holdt ud, for Schottländer og Metropolis havde jo ikke sendt os ud på en tre timers vandring på dette gudsforladte sted uden grund, så jeg og mine fem rejsefæller – klædt i hvide kedeldragter og skriggule refleksveste – fortsatte med at følge efter vores guide på den lange tur. En vandring der skulle vise sig at være noget af en stroppetur, men også en kæmpe oplevelse, hvor man med egen krop bogstaveligt talt kommer meget tæt på et kæmpe landområde, skabt af mennesker og maskiner, men med naturen som uberegnelig faktor, og hvor små grønne spirer trænger igennem selv de hårdest forurenede jordskorper.
Schottländer har i adskillige år arbejdet performativt med naturen og jorden, og i performancevandringen BODYSCAPING på Jorddepotet, som lægger sig i naturlig forlængelse af udstillingen HABITAT som en del af storbylaboratoriet Metropolis, går Schottländer & co linen ud, og lader dig selv tage stilling til det du oplever, ser og mærker på den til tider ret intense vandring. Hvorvidt du føler det samme som din guide når fortællingen kræver at man danser parringsdans med et par nedlagte skurvogne, eller du er lige så aktiv som dine rejsefæller når du med dine ribben skal tegne din forbindelse med den forurenede jord, er op til dig – men i løbet af de tre timer kan man ikke undgå at blive en del af det fællesskab, som Nana Francisca Schottländer skaber mellem jorden og kroppen i hendes performancevandring BODYSCAPING.
Foto: Marine Gastineau