”And the birds are getting louder”
BECOMING BIRD er det sidste musikdramatiske værk i Sort/Hvids åbningsprogram for Musikdramatisk Scene, og Nathalie Mellbye & Myceliums performance er – ligesom de andre værker – ganske anderledes.
Værket er to vidt forskellige dele, der som et hele italesætter både hovmod og grådighed, med udgangspunkt i det mest googlede spørgsmål under Corona pandemien: Are the Birds getting louder? Og hvad er mere nærliggende end at starte med en audiowalk i Københavns centrum for dyr der nakkes – i Kødbyen. Her ledes man rundt af fugle, mens man hører historien om en af industrialiseringens sejre – den gang man sørgede for at dyr i en storby kun må slagtes et sted, og dermed undgå de mange sygdomme der opstod i kølvandet på al den blod og lort der ellers flød i gaderne.
Med kunstnerkollektivet Myceliums beskrivelser af forskellige fuglearter føres vi rundt med fjer om ørene, og netop den tyste formidling i podcasten er nok den største force, i et værk hvor guidance og crowd control er en nødvendighed. Komponisten Cristian Vogel (no pun intended) har skabt et lydunivers af fuglelyde, toner og sarte stemmer, der ikke bare skærper Myceliums tekst om verdens forfald, men også leder videre til anden del af den dystre performance, der foregår indendørs i Sort/Hvids (u)trygge rammer.
Her venter en dirrende Patrick Baurichter på offerfadet, og helt uden at spoile, kan jeg roligt sige at både bibelske og mytologiske fortællinger rasede rundt i mit sind efter mødet med den mildest talt ophængte stakkel.
BECOMING BIRD spiller på Sort/Hvid 24-27/11.
NOTE: De musikdramatiske performances i åbningsprogrammet får en hurtig anmeldelse her på Sceneblog, men uden stjerner. For de er alle en del af det store og ambitiøse åbningsprogram, som vi til slut vil vurdere som samlet udspil fra Sort/Hvid.
Foto: Martin Høyer