Anmeldelse: TJENER FOR TO HERRER // Store Scene i Skuespilhuset, Det Kongelige Teater

⭐⭐⭐⭐

Det virker sådan lidt kultagtigt!

Tjeneren Truffaldino kigger skeptisk ned på publikum mens han kommenterer på vores fremtoning, for mens han spænede rundt for at finde patriarken Pantalones hus, endte han i sin uendelige forvirring og desperate sult nede blandt de spændte premieregæster, der allerede ved Andreas Jebros første sætning er ved at knække sammen af grin.

I Viktor Tjernelds version af Goldonis commedia dell’arte komedie TJENER FOR TO HERRER er den entreprenante tjener Truffaldino både udsultet, udtjent og udnyttet af markedskræfterne og den herskende klasse, men ikke desto mindre er Andreas Jebros formidable komiske talent nok til at bære forestillingen hjem i 2024. Naturligvis sammen med et lige så oplagt cast på Store Scene, hvor herrer spiller damer og omvendt til den helt store guldmedalje.

Historien, hvor den arbejdsløse tjener Truffaldino tager hyre hos to forskellige herrer på samme tid for endelig at kunne tjene en skilling, er allerede fra Goldonis side en gudsbenådet farce, hvor hver en sagt sætning, et gået skridt, eller et hævet øjenbryn er underholdende. Men iscenesætter Viktor Tjerneld ville ikke være Viktor Tjerneld hvis han ikke lavede sin egen version, og i Skuespilhuset har Tjerneld bragt nutidig samfundskritik ind over hver en handling i komedien.

Det er en usynlig hånd der styrer markedet. Lev med det!

En skøn Tina Gylling Mortensen er den vidunderligt usympatiske købmand Pantalone, en altid morsom Niels Ellegaard er den forretningsmindede kromutter, og Sara Fanta Traore er absolut fortryllende i rollen som Beatrice Rasponi, der i komedien udgiver sig for at være sin bror, Federigo Rasponi. Altså den eneste karakter i Goldonis komedie, som rent faktisk skal være en kvinde der udgiver sig for at være en mand. Forvirret? Så bare besøg Skuespilhuset, læn dig tilbage, og nyd den overgearede farce i Franciska Zahles mindst lige så overdrevne kostumer, hvor også Christine Gjerulff, Thomas Mørk, Laura Skjoldborg, Magnus Haugaard og Peter Zandersen er helt oppe i det høje gear. For hele holdet er så gennemført dygtige skuespillere, at slapstick, dårlige jokes og outrerede grimasser i TJENER FOR TO HERRER gennemføres ned til mindste detalje.

I pausesnakken med min ledsager kom vi ind på begrebet skolekomedie i forbindelse med de overgearede falbelader på scenen, men det er altid sværest at spille klovn, og i TJENER FOR TO HERRER bliver der hverken sat et ben forkert, eller sagt en replik for sent. Og selv når der skal improviseres, i forbindelse med interaktionen med en sagesløs publikummer på første række, er holdet imponerende i deres krisehåndtering – for hvordan tackler man at gæsten fortæller hun er uddannet på Suhrs Seminarium og arbejder på et krisecenter. Man beder selvfølgelig gæsten om at læse et brev højt – et brev der udløser en stor krise i fortællingen.

Blandingen af erfarne kræfter og nye talenter på scenen fungerer optimalt i TJENER FOR TO HERRER, hvor Andreas Jebro som den altoverskyggende hovedperson Truffaldino fylder mest og fortjent tager aftenens største bifald, men det er også en fryd at se Reumert Talentpris modtageren Sara Fanta Traore bære den store rolle som søsteren Beatrice, der ifører sig sin afdøde brors bukser for at skrabe penge hjem til et bryllup med sin hemmelige kæreste.

Da Goldoni skrev TJENER FOR TO HERRER i 1745 var der udbredt klassesamfund, usympatisk driftighed og masser af gemene fupmagere, men det er der også i dag. De snakker bare et andet sprog, og det har Viktor Tjerneld strøet ud over den gamle klassiker med lind hånd.

TJENER FOR TO HERRER spiller på Store Scene i Skuespilhuset, Det Kongelige Teater, fra d. 15/3 – 30/4 2024.

Foto: Emilia Therese

SE MERE HER