Anmeldelse: TIVOLIREVYEN 2024 // Glassalen, TIVOLI

⭐⭐⭐⭐⭐

Du var min allerbedste ven, Ken.

Stemmeslugere og spinsvin, amerikanske immigranter og bedagede Barbiedukker. TIVOLIREYEN 2024 scorer højt på både tekster, skuespil og performance, når Lisbet Dahls tropper – og årets ubetingede stjerne Thomas Eje – folder sig ud med både politisk satire og steppende crooner attitude, samt humor der befriende nok ikke altid holder sig inden for det tilladte.

Årets Tivolirevy i Glassalen tager grum revanche for sidste års performance, som med Lisbet Dahls egne ord nok ikke var godt nok forberedt. For revyen anno 2024 er med lidt assistance fra Martin Miehe-Renard på instruktørsiden, lidt stjernestøv fra den gudsbenådede entertainer Thomas Eje, samt en sprudlende vitalitet all over, blevet en succes Lisbet Dahl kan være stolt af.

Ud over Thomas Eje og revydronningen Lisbet Dahl selv, består holdet af den som altid flyvende Rikke Buch Bendtsen, der i år leverer sin Inger Støjberg med al den præcision som man nu kan mønstre i hjemmestrikket sweater og cowboyhat, og en sindssygt morsom Mikkel Becker Hilgart, der i sit glansnummer er på safari i den politiske jungle med stemmeslugere og spinsvin bag hver en busk.

Samt ikke mindst den ofte alt for undervurderede Rikke Bilde, der ud over sine uomtvistelige revyevner er en fremragende skuespiller – og i dette års Tivolirevy bl.a. brillerer i den lille, næsten undseelige rolle som indvandrerdrengen Agron fra Høje-Taastrup, der i stedet for at ende som sin bror der er pusher – vindues pusher – hellere vil være stand-up komiker. Charmen og talentet sprøjter simpelthen ud af både Bilde og Agron, godt hjulpet på vej af Vase/Fuglsangs gennemprøvede tekst, fuld af svirp til os alle sammen.

Partihopperne gemmer sig oftest i det høje græs.

Mikkel Becker Hilgarts safaritur i den politiske jungle – i en army farvet gummibåd – er også et nummer der vil blive husket, for ikke blot er Hilgarts mimik og performance helt i top, det er Jonas Stimoses tekst også. Og dramaet må stadig hænge i Glassalens lysekroner efter det endelige opgør bag busken, hvor de rødplyssede stemmeslugere møder de blåplyssede stemmeslugere  i det afgørende slag om ynglepladserne – indtil de alle får øje på ministerbillerne, og alting ender i fuld fordragelighed. Komik og kritik på højt plan.

I will make Danmark Margreth’ again.

I nummeret Immigrant nr. 1 viser Thomas Eje hvorfor han stadig er Danmarks største entertainer, for der er ingen der kan ramme en politisk tone og et skingert statement som Eje, når han som den dømte forbryder Donald Trump immigrerer til Danmark, og med trutmund erklærer sin kærlighed til verdens lykkeligste land der tager imod alle – even white trash and black swans. Kongehusets domicil bliver omdøbt til Amalienburger, og HM Frederik til Burger King. Små bitte bevægelser, små omskrivninger af ord og vendinger og lidt ekstra danglish i teksten. That’s all it takes for a true entertainer.

Vi savner at vinke.

Og glæd dig, kirsebærret på toppen af TIVOLIREYEN 2024 er den vildeste cameo – som Sceneblogs udsendte selvfølgelig ikke vil afsløre navnet på her – men vi var ved at knække sammen af grin over den geniale hilsen der pludselig dukkede op, nu med découpage-hår, i den ellers allerede utroligt vellykkede revy.

Kort sagt er TIVOLIREYEN 2024 – med lige dele stjernestøv og gennemarbejdede tekster – en velfortjent triumf for Lisbet Dahl og Tivoli.

Foto: Camilla Winther

SE MERE HER