Anmeldelse: TID TIL GLÆDE // Nørrebro Teater

⭐⭐⭐⭐

En mor siger: Her er dejligt! En søster siger: Er det det hele?

Første scene i TID TIL GLÆDE kunne ikke være smukkere, eller mere rammende. For når Tina Gylling Mortensen indtager scenen på Nørrebro Teater, vifter elegant med hånden, kigger ud på publikum og begynder at tale, så er det en diva der indtager rummet. Ikke bare fordi Tina Gylling Mortensen er en af vores vildeste nulevende skuespillere, men også fordi den norske forfatter Arne Lygre i TID TIL GLÆDE vælger at sætte relationerne foran hver sætning der bliver udtalt, så vi ikke glemmer det ofte dobbelte budskab i ordene. Og med rollen som mor til Aksle, den centrale person i fortællingen, understreger moren/Tina Gylling sin position øverst i hierarkiet. Lygres greb er overvældende, og ikke til at lægge fra sig før tæppet falder som afslutning på den charmerende historie om relationer.

I TID TIL GLÆDE sætter moren sin datter og søn i stævne på det smukkeste sted hun kender, for at få lidt alenetid med sine børn, men sønnen Aksle lader vente på sig, og andre folk kommer til. Udsigtsbænken er i overført forstand ikke stor nok til alle, men lige så stille får moren udvidet sin bekendtskabskreds, og nye relationer opstår.

Som altid på Nørrebro Teater er det et stort og farverigt cast der er på scenen, og med instruktør Madeleine Røn Juuls sikre hånd på koblingen, er det en fornøjelse at se relationerne vokse vildt mellem karaktererne spillet af Sarah Boberg, Peter Christoffersen, Brian Hjulmann, Christiane Gjellerup Koch, Johannes Lilleøre, Katinka Lærke Petersen, Jacob Weble og Tina Gylling Mortensen, samt den forrygende percussionist Mathias Friis-Hansen, der i anden akt sætter takten på sit trommesæt live på scenen.

Mens vi venter på Aksle.

Referencerne til Becketts Mens vi venter på Godot står i kø i Agres relations kammerspil, og i 2. akt, hvor Aksle er draget bort for at finde meningen med livet, kommer koreograf Esa Alannes fine fornemmelser for absurde bevægelser for alvor i spil. For i 2. akt – i scenograf Laura Rasmussens stringente etværelses-scenografi – begynder alle at bevæge sig til Friis-Hansens lækre trommespilstakter, og dermed lægge endnu et lag til kommunikationen ud mod publikum. Så når Moren opsøger Aksles forladte kæreste, der på trods af sit store tab stadig plejer sine relationer til både naboer og bekendte, så folder anden akt sig ud som form for forløsning på de meget rigide relationer fra første akt. Det sagt, så kunne Madeleine Røn Juul dog godt have afkortet forestillingen med 30 minutter.

Men summa summarum – Arne Lygres TID TIL GLÆDE på Nørrebro Teater er fornem ensemble præstation, der måske ikke er for alle – men helt sikkert vil finde sit publikum blandt alle os der sætter pris på absurdister og andre fornuftsstridige relationer.

TID TIL GLÆDE spiller på Nørrebro Teater fra d. 21/9 – 2/11 2024.

foto: Amanda Bødker

SE MERE HER OM TID TIL GLÆDE PÅ NØRREBRO TEATER

TEATERMENU FØR FORESTILLINGEN? – LÆS ANMELDELSEN AF KIIN KIIN TEATERMENU HER