Anmeldelse: THE RITE OF NOTHING // Cassie Augusta Jørgensen, Platform, Art & Activism, Roskilde Festival 2024

⭐⭐⭐⭐

V-8 motorens vibrationer og det hvide lingeris fristelser lægger arm i Cassie Augusta Jørgensens THE RITE OF NOTHING på Roskilde Festival 2024.

En original NASCAR Racing amerikaner kommer stille og roligt flydende på græsset op mod Platform scenen, hvor publikum venter på Cassie Augusta Jørgensens performance THE RITE OF NOTHING. Og kontrasten kunne ikke være større, for når Cassie og hendes performere træder ud af flyderen, er det i fuldt brudeskrud – eller i hvert fald de inderste dele af det. Hvidt lingeri, blonder og slør markerer det ultrafeminine i Cassies værk, og racerbilen med nr 66 på siden det ultramaskuline.

Så er scenen sat, og Cassie Augusta Jørgensens evne til at tegne med store bogstaver i en lille performance er endnu engang slået fast – denne gang midt på Roskilde Festival 2024. Her bliver hendes performance vist tre gange – alle med sit eget særpræg, alle med en udvikling i dramaet der kredser om maskulinitet vs det feminine, og om død, sex og kærlighed i et liv der domineres af måden vi ser på hinanden, opfatter og/eller accepterer at vi ikke alle nødvendigvis kan pakkes ned i de samme kasser.

DJ’ens V-8 vibrationer forplanter sig til stiletterne.

Fortællingen i THE RITE OF NOTHING starter som sagt med racerbilens mandehørm, og lyden af NASCAR racerens V8-motor hænger tungt over scenen i et godt stykke tid, hvor Cassies DJ på scenen – lige så smukt udstyret helt i hvidt – skruer op for den velkendte motorlyd, så både vibrationer og benzindunst lægger sig som et slør over publikum.

Og den klassiske tur på Route 66 fortsætter, når to performere lægger sig med de hvide nyloner og stilethælene i vejret, og agerer racerbil på vej på tværs af Midtvesten i USA. Først går det roligt derudaf, senere trædes der med brede smil lidt på speederen – i den tredje visning kører de helt ud i publikum, som storsmilende er med på at kaste sig til siden for ikke at blive ramt af den hurtigkørende racerbil – og det er ikke småting man kan forlyste sig med i bilen på sådan en tur gennem USA. Men så går det galt, de crasher, og scenen er pludseligt arnested for død og ulykke, og ikke mindst – hvordan man reagerer og forholder sig til døden.

Skriften på væggen.

Så mens en performer allerede har formuleret skriften på væggen med kridt, læser Cassie dødsannoncer op fra dagens avis, og stemningen, der før var frigjort og munter, begynder at tage en alvorlig drejning.

For selv om hun er uddannet i moderne dans fra Alvin Ailey School of Dance i New York, er Cassie Augusta Jørgensen er ikke en showgirl uden bagtanker, og i THE RITE OF NOTHING fortsætter hun med at pirke til vores normalitetsforståelse.

På Roskilde Festival 2024 var der meget stor forskel på om man overværede Cassie Augustas performance om dagen eller om natten, for ikke bare betød lys og mørke en bogstaveligt talt dramatisk forskel på fortællingen – vejret spillede også med big time. Og da den sene visning blev ramt af et skybrud, måtte Cassie råbe til de velmenende festivalvagter (der jo holdt folk væk fra scenen) at de bare skulle lade publikum komme helt tæt på, så vi til sidst stod indenunder Platforms sceneoverdækning, kun få meter fra de pulserende performere.

Frygtløse performere close up.

Det er desværre ikke nogen hemmelighed, at en Roskilde Festival kan byde på både fulde mennesker, bøvede tilråb og decideret ubehagelig optræden, så at Cassie Augusta Jørgensen performer sin hudløst ærlige fortælling så åbent og tilgængeligt som hun gør med THE RITE OF NOTHING på Platform scenen, er både modigt og smukt. Og da jeg overværede alle visninger af Cassie Augustas performance, kan jeg også godt skrive under på, at Roskilde Festival 2024’s publikum holdt den gode stil hele vejen. Så også stort tillykke til Art & Activism og festivalens ledelse for at køre et flot program og en cool afvikling.

Foto: Lau Koeller, Sceneblog.dk

SE MERE HER FRA THE RITE OF NOTHING PÅ ROSKILDE FESTIVAL 2024