Anmeldelse: STUEPIGERNE // Studio, Aarhus Teater

⭐⭐⭐⭐

Ruderne i Mellbyes peepshow dugger.

Franske Jean Genet’s drama STUEPIGERNE er en revolutionær tekst, der ikke blot belyser magtens privilegieblindhed gennem Madame, men også de undertryktes oprørstrang gennem søstrene Claire og Solange der har været stuepiger hos Madame hele livet.

Teksten er blevet udlagt og præsenteret på danske scener et utal af gange i adskillige former, og jeg husker stadig Det Kongelige Teaters version i 2011, hvor Staffan Valdemar Holm og Bente Lykke Møller præsenterede en stjernebesætning med Birthe Neumann, Kirsten Olsen og Malene Schwartz – holdt helt i sort og hvidt – hvor seksualiteten var ikke-eksisterende, og de eneste farver der spillede en rolle, var de røde faner i de undertryktes øjne.

Men nu skriver vi 2023, og på Aarhus Teaters Studio scene er det et completely different ball game.

For Nathalie Mellbye vil det anderledes i sin peepshow version, hvor hun og instruktør Line Paulsen fokuserer på det erotiske element i magten og fornedrelsen, og lader de to søstre spille magtspil i stuepigeuniformer og stærkt eksponerede trusser – i et overdrevent pink boudoir. Og for at sætte det i kontekst, lader Mellbye dramaet foregå i en gennemtænkt verfremdungsscenografi, hvor publikum sidder og kigger på forestillingen igennem duggede ruder, som var vi i en af peepshow kabinerne på Reeperbahn i St. Pauli. Så tæt på live action – og alligevel så langt væk.

Publikum får på den måde en vigtig rolle i dramaet, for selv om vi gennem høretelefoner kan høre alt mens vi ser på pigerne, er ruderne one-way-only, og hverken stuepigerne eller deres Madame kan se os.

Det runde lyserøde podie, hvor Mette Klaksteins Claire slanger sig kælent med Dom Perignon dryppende fra mundvigen, er epicentret i scenografien, hvor plysstole, sminkeborde, chaiselonger og lyserøde blomster udgør Madames hjem. Men i huset bor også Solange, spillet af Amanda Friis Jürgensen, og hvor lillesøster Claire umiddelbart er den mere føjelige, er storesøster Solange den konstant spyttende, mere hårdføre arbejdertøs, der aldrig glemmer hvor hun kommer fra. Så når Mette Døssings Madame er væk, spiller søstrene et sadomasochistisk rollespil, hvor Madames nedgørelse af stuepigerne gentages igen og igen, i en blanding af foragt og nydelse. Men også et forspil til det endelige opgør med fornedrelsen – at dræbe Madame.

Tror De jeg nyder at lade mine fødder synke ned i Deres spyt – Deres mosedampe?

STUEPIGERNE er med de tre stærke skuespillere et studie i voyeurisme, for hvad er det vi ser efter, når vi ser ind i Mellbyes pink univers? Hvad er det vi lukker øjnene for udenfor, i samfundet, og hvad er det vi sluger grådigt, når vi kan se igennem ruder hvor vi ikke kan ses selv?

Jean Genet’s tekst er revolutionær til fingerspidserne, Mette Klakstein, Amanda Friis Jürgensen og Mette Døssing spiller stærkt i Line Paulsens instruktion, og Nathalie Mellbyes dryppende pink univers trænger ud igennem de duggede ruder – præcis som et peepshow skal.

STUEPIGERNE spiller på Studio, Aarhus Teater fra d. 2. februar til d. 4. marts 2023.

Foto: Rumle Skafte

SE MERE HER