Anmeldelse: SLIT SHOW // Karis Zidore, Dansehallerne

⭐⭐⭐⭐

Who’s that slit? It’s the girl with no door on her mouth!

Der bliver ikke lagt fingre imellem, når den dansk-græske danser og koreograf Karis Zidore stønner igennem i Dansehallerne, hvor hendes SLIT SHOW lige nu spiller i Blackboxen.

Zidore er alene på det hvide gulv, og med scenograf Ditte Tygesens vinrøde velourforhæng som det eneste der sammen med en sort stol bryder med det hvide i rummet, er Zidore, helt klædt i sort, et markant og meget påtrængende element i rummet. Et påtrængende, uforklarligt forstyrrende, og i høj grad insisterende element, der fra start til slut lader gutturale lyde slippe ud mellem læberne, som en livstidsfange der sidder og hakker i muren for at slippe ud. For Karis Zidore er ikke kun koreograf og danser, hun er også musiker, og har længe arbejdet med stemmekontrol og lydenes påvirkning af rummet omkring hende – påvirkning af det publikum, der med momentan vantro oplever Zidores banebrydende performances.

I 2022 skabte Karis Zidore, i fællesskab med koreografen Olivia Riviére og billedkunstneren Anna Moderato, den intense lille fabel SHRILLER i regi af Dansehallerne, og her var det også Zidores vilde stemmelyde – den gang var det et tremolo univers –  der blev hængende lang tid efter tæppefald på Copenhagen Contemporary, hvor SHRILLER blev performet.

Allerede den gang var hun på grænsen, og det fastholder hun i SLIT SHOW. For når hendes slowmotion koreografi fastholder hendes udtryk i de nedadskuende, nærmest frygtsomme og baglænskravlende bevægelser hen over det hvide gulv, så bliver de gutturale, tilbageholdte og indeklemte små lyde pludseligt meget dominerende for hele scenebilledet, der på trods af de meget få elementer i scenografien, ændrer sig løbende i Anna Wesths elegante lysdesign.

Karis Zidore bruger også afklædningen som sprog i sin koreografi, og der er bestemt både elementer af striptease og overraskelse, når små dele af designeren Mai Sakamotos punksorte beklædning flyver rundt i lokalet, og Ofelia Jarl Ortegas dramaturgi kan mærkes i opbygningen af intensitet i rummet.

Men er det Karis Zidores stemmeunivers, der går fra den indeklemte mumlen når hun beggin’ for mercy kravler baglæns, over frihedshungrende udråb, operastemmer og smertefremkaldende pincetlyde når hun rejser sig, til dampende erotisk manipulerende støn – afsluttende med orgiastiske kampråb – der definerer Karis Zidores SLIT SHOW.

SLIT SHOW vises i Blackboxen, Dansehallerne, d. 9-13/10 2024.

Foto: Anne Sofie Østergaard

SE MERE HER FRA KARIS ZIDORES SLIT SHOW OG DANSEHALLERNE